چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی دورۀ آموزشی الکترونیکی رشته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری
اطلاعات دانشگاههای تربیت مدرس» خواجه نصیر الدین طوسی و امیرکبیر بر اساس الگوی
رودریک سیمز است. در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده است. نمونة آماری پژوهش
۵۱ نفر از دانشجویان» استادان و آموزشیاران دورة آموزش الکترونیکی رشته کارشناسی ارشد
مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاههای تربیت مدرس» خواجه نصیرالدین طوسی و امیرکبیر بودند.
در این پژوهش پایایی پرسشنامه ۰/۹۳ به دست آمد. نتایج نشان داد که دورههای آموزش
الکترونیکی در دانشگاههای خواجه نصیر و تربیت مدرس غالبا در حد نسبتا مطلوب ارزیابی شده و
در دانشگاه امیرکبیر وضعیت مولفهها در مقایسه با نتایج خحواجه نصیر و تربیت مدرس مطلوبتر
ارزشیایی شده است.
خلاصه ماشینی:
اگـر چـه میـانگین کـل هـر دو گروه در حد نسبتا مطلوب قرار دارد ولی استادان ، مربیان و آموزشیاران نمرات بـالاتری را نسبت به دانشجویان به سؤالات تحقیق داده انـد و از نظـر ایشـان تناسـب اهـداف و معیارهای از پیش تعیین شده برنامه های آموزشی دوره آموزش مجازی مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سطح بهتر و بالاتری ارزشیابی شده است .
این پرسشنامه بـا اسـتفاده از هفت مولفه الگوی سنجش فعال «رودریک سـیمز » و بـا اسـتفاده از معیارهـای برنامـه آمــوزش مجــازی دانشــکده مــک ایــوان آلبرتــا و همچنــین پرسشــنامه Learning technologies survey دانشگاه بروکس آکسفورد و مطالعه سایر منابع کتابخانه ای تهیـه شده است و در پژوهشی با عنوان ارزشیابی برنامه درسـی الکترونیکـی رشـته مهندسـی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس الگوی رودریک سـیمز در سال ١٣٨٧ مورد استفاده قرار گرفته است .
یافته ها تا چه حد صراحت و روشـنی در مقاصـد راهبـردی دوره آموزشـی الکترونیکـی رشـته مهندسی فّناوری اطلاعات مطلوب است ؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتایج به دست آمده وضعیت روشنی تعیـین و تشـریح مقاصـد راهبـردی دوره آموزشی الکترونیکی رشته مهندسی فّناوری اطلاعـات در دانشـگاه امیـر کبیـر مطلـوب و در دانشگاه تربیت مدرس و خواجه نصیر نسبتآ مطلوب ارزیابی شده است .
تا چه حد طراحی محتوای دوره آموزشی الکترونیکی رشته مهندسـی فّنـاوری اطلاعـات مطلوب است ؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج نشان می دهد که وضعیت طراحی محتوای دوره آموزشـی الکترونیکـی رشـته مهندسی فّناوری اطلاعات در دانشگاه امیـر کبیـر بیشـتر از سـایر دانشـگاهها و در حـد مطلوب ارزیابی می شودو میزان مطلوبیت این مولفه در دانشگاه خواجه نصیر و تربیت مدرس نسبتاً مطلوب ارزیابی شد.