چکیده:
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بـر ذهـن آگـاه ی بـر اضـطراب امتحان دانشآموزا ن است. روش پژوهش از نوع آزما شی ی با طرح یپ شآزمـو ن ـ پـس آزمـون بـا گـروه کنترل است. جامع ۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پسر مقطـع یپـ شدانشـگاه ی شـهر شـهریار در سالتحص یلی 92-1391 تشکیل یم دادند که از میان آنها با استفاده از روش ریگ نمونه ی تصـادفی سـاده، دانشآموزان ک ی ه نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جـایگزین شـدند . به گروه آزمایش، 8 جلسه برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی آموزش داده شد. برای جمعآوری ها داده از پرسشنام ۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده ها از طریـق آزمـون آمـاری کواریـانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرض یۀ پژوهش مبنـی بـر تـاثیر آمـوزش برنامـ ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی بر اضطراب امتحان دانشآموزان مورد تاییـد قـرار گرفتـه اسـت و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری اضـطراب امتحان کمتری داشتند. پس یم توان نتیجه گرفت که آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگـاه ی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که فرضیۀ پژوهش مبنـی بـر تـأثیر آمـوزش برنامـۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان مورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت و دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری اضـطراب امتحان کمتری داشتند.
همچنین از آنجایی که اضطراب امتحان از سنین پایین شروع شـده و در خلال سال های تحصیل افزایش می یابد، روش هـای بـه کـار بـرده شـده بـرای مداخلـه می توانند به عنوان روش هایی برای پیشگیری نیـز مطـرح شـوند کـه در ایـن صـورت ، بررسی اثربخشی آن هامی تواند به عنوان مقدمه ای برای کاربست این فنون و روش ها در پیشگیری مورد ملاحظه قرار گیرند (راس و دریسکول ٢٠٠٦،١، به نقلِ متین راد، ١٣٨٩).
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آمـوزش برنامـۀ کـاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشـگاهی است .
نتـایج پژوهش نشان داد که بین میانگین های تعدیل شدٔە گروه آزمایش و کنتـرل در پـس آزمـون از لحاظ اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که آموزش برنامۀ کـاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعـث کـاهش قابـل ملاحظـه ای در میـزان اضـطراب امتحـان دانش آموزان گروه آزمایش شده بود.
Grossman, Niemann, Schmidt, & Walach 4.
Chang, Palesh, Caldwell, Glasgow, Abramason, Luskin, Gill, Burke, & Koopman 5.
Shapiro, Astin, Bishop, & Cordova 6.
Three-year follow-up and clinical implications of a mindfulness meditation-based stress reduction intervention in the treatment of anxiety disorders.