چکیده:
گسترش ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﭙﺮده ﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺷﻮد، ﭼﺮاﮐﻪ رﻓﺘﺎر ﺳﭙﺮده ﮔﺬار ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل و ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﭘﺬﯾﺮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﭘﺮداﺣﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﻧﻀﺒﺎط ﺑﺎزار ﺑﺎﻧﮑﯽ و روش ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺗﺎ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﻧﺎﻫﻤﮕﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﯾﺎ ﺧﯿﺮ. ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺳﺴﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﻤﻮاره ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﻗﻌﺎت و ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ ﺗﺴﻬﯿﻞ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻋﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آن، زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﻧﻮآوری در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. از ﻃﺮﻓﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آوردن اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از واﺳﻄﻪ ﻫﺎی اﯾﻤﻦ و ﺑﺪون ﺣﻀﻮر ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﻨﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺣﻘﻮﻗﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و ﻣﺎﻟﯽ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﮔﺴﺘﺮش ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻣﻨﻈﺮ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﯿﺮد. ﻟﺬا ﻫﻤﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ رﻓﻊ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﺪود ﮐﻨﻨﺪه و ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﺤﺮک ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ در اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻧﻈﯿﺮ: ﮔﺴﺘﺮش ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، ﭘﺮداﺧﺖ و ﺗﺴﻮﯾﻪ، ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ و ﮐﺎﻧﺎل ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﺑﻪ ذﯾﻨﻔﻌﺎن ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻘﺮار و اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺗﻼش ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
با ظهور پدیده هایی نظیر تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی که روش های کار آمد در زمینه افزایش معاملات و توسعه امور مالی اینترنتی هستند و همچنین استقبال روز افزون کاربران از آنها، توجه بسیاری از مشاغل را بخود جلب کرده تا جایی که در اکثر موارد علاوه بر وجود مکان های فیزیکی برای ارائه خدمات، مکان های مجازی نیز بوسیله سایت ها بمنظور افزایش برخورداری از آن بازارها و نیز بهبود توسعه امور مالی اینترنتی ایجاد شدند که همین امر منجر به ایجاد فعالیت هایی نظیر آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و دیگر خدمات الکترونیکی شد (صادقی و حسن زاده، 1400).
لذا با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و لزوم استفاده از تکنولوژی های نو و در راستای تحقق بانکداری الکترونیک راهکارهایی برای کنترل و نظارت بر تشریفات تجاری و سرعت بخشیدن به آنها و نیز ارتباط موثرتر تجارت با سازمان ها و شرکت های معین و همجوار ارائه شده که به عنوان راهکار هایی کاملا اجرایی، می توانند روند خدمت دهی به ارباب رجوع در Saper Chaouali Purohit بانکداری را تسریع بخشیده و آنرا تسهیل نماید و موجب رونق صادرات و واردات گردد و از سوی دیگر موجبات افزایش کارایی پرسنل و سطح سلامت اداری را منجر شود (عسگری و همکارانش، 1399).
و چون حد پایین و بالای برآورد فاصله ای با اطمینان 95% مثبت شده اند می توان نتیجه گرفت μ >5 است و بنابراین از دیدگاه کارشناسان، توسعه امور مالی اینترنتی، رابطه بین قصد استفاده از بانکداری همراه و استفاده واقعی از آن را تعدیل می کند.