چکیده:
با توجه به مبانی اعتقادی و اصول اسلامی حاکم بر جامعه، شرب خمر و مسکرات از جمله بزههای کیفردار محسوب میشود. شراب و دیگر مسکرات نیز بدون در نظر گرفتن منبع تولید آن طبیعی یا مصنوعی در دین اسلام تحریم شده و شرب آن مستحق حد گردیده است. مسلمانان واقعی شیعه و سنی نیز در این باب با هم اجماع داشته و شرب خمر را حرام میدانند. تنها برخی از فرقههای گمراه و تحریف شده با قبول شرایطی شرب خمر را حرام نمیدانند. بر همین اساس هدف از نگارش این مقاله بررسی حدود وحکم شرب خمر از دیدگاه علمای شیعه وسنی می باشد. از مهمترین یافته های این تحقیق این است که در موضوع شرب مسکرات، فقهای شیعه وسنی هر دو آن را از گناهان کبیره دانسته و آن را مستحق حد و تعزیر دانسته اند، همچنین مواد صنعتی و شیمیایی ومخدری جدید و امروزی مانند روانگردان ها و... حکم مسکرات اند.
خلاصه ماشینی:
برید بن معاویه مى گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم مى فرمود: در کتاب على علیه السلام آمده: به شارب خمر و شارب نبیذ هشتاد تازیانه زده مى شود: «سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول: ان فى کتاب على علیه السلام یضرب شارب الخمر ثمانین وشارب النبیذ ثمانین» 1 ضمنا در روایات آمده که اگر کسى دو دفعه شرب خمر کند و حد زده شود، در دفعه سوم مجازاتش اعدام است «عن ابى عبدالله علیه السلام قال: رسول الله صلى الله علیه و آله: من شرب الخمر فاجلدوه - کلینی، کافى، ج 7، ص 214 فان عاد الثالثه فاقتلوه» 1 در روایات برخي ازفقهای اهل سنت در دفعه چهارم کشته مى شود 2 و نیز حکم همه گناهان کبیره همان است از امام کاظم علیه السلام نقل شده: قال: «اصحاب الکبائر کلها اذا اقیم علیهم الحد مرتین، قتلوا فى الثالثه » 3 علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان عقیده دارد: «ظاهراً اصل در معنی کلمه زوال عقل به خاطر استعمال چیزی است که عقل را زائل می کند.
لازم به ذکر است حرمت شراب، محدود به فرد مشخصی از آن که «خمر» نام دارد یا اندازه مشخص نیست، بلکه هر چیزی که جنس آن مست کننده، و مست کنندگی صفت غالب آن جنس باشد، اگر چه بعضی مردم با نوشیدن آن مست نشوند، حتی نوشیدن یک قطره از آن حرام است، مثلا قاع، آبجو اگر چه مست نکند حرام است، برای اینکه در نزد فقهاء اماميه قناع بمنزله خمر است 3 چنانکه عمار بن موسی گفته است: -وسایل الشیعه ج25باب 11 از ابواب اشربه محرمه حدیث311 -وسایل الشیعه ج25باب11 از ابواب اشربه محرمه حدیث2-3-4-7-8-9مراجعه شود - الروضة البهیه فی شرح للمعة الدمشقیه ج9ص 197 سألت أباعبدالله عن الفقال؟ فقال: هو خمر 1 یعنی از امام صادق عليه السلام از حکم فقاع پرسیدم، آن حضرت فرمودند:فقاع همان خمر است.