چکیده:
آزادی علمی به اختیار و حق انتخاب همراه با امنیت در انجام فعالیت های آکادمیک اشاره دارد. بهره مندی فضای دانشگاهی از آن؛ شرطِ لازم و ضروری برای ایفای نقش های علمی و انجام مسئولیت های اجتماعی است. آیا فضای دانشگاهی ایران در برخورداری از آزادی آکادمیک با چالش ها و تنگناهایی مواجه می باشد؟ این تنگناها، چه می باشند؟ چه علل و زمینه هایی سبب چنین تنگناهایی شده است؟ در مواجهه با این تنگناها، چه استراتژی هایی اتخاذ شده است؟ این تنگناها، چه پیامدهایی، به همراه داشته است؟ مطالعه جامعه شناختی حاضر، با رویکرد کیفی و به روش نظریه داده بنیاد، به بررسی این مسایل، پیرامون آزادی علمی در ابعاد آموزشی، پژوهشی و انتشار از منظر اعضای هیات علمی در دانشگاه های دولتی کشور پرداخت. داده های این پژوهش از طریق انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و با 35 نفر از اساتید رشته های مختلف دانشگاه های دولتی سراسر کشور، به اشباع نظری رسید. مقوله اصلی آن، چالش ها و تنگناهای آزادی علمی است که از موجبات علی (4 مقوله)، عوامل مداخله گر (6 مقوله)، عوامل زمینه ای (3) مقوله تشکیل گردید. مشارکت کنندگان این مطالعه، دو استراتژی متضاد (انطباق پذیری و مقاومت) را در مواجهه با این تنگناها برگزیدند. آنها از کاهش کیفیت آموزش و پژوهش، کاهش رسالت حرفه ای، فاصله گرفتن از دانشمند پروری، عدم احساس کارآیی و اثربخشی، منزوی شدن دانشمندان و کوچ دهی نخبگان به عنوان برخی پیامدهای منفی فقدان یا کمبود آزادی علمی در فضای دانشگاهی یاد نمودند.
Academic freedom refers to allowing the authority and right to choose in conducting academic activities. Enjoying academic freedom in the university environment is a required necessity for playing scientific roles and fulfilling social responsibilities. Are the Iranian academic centers facing challenges and difficulties in this regard? What are these limits? What are the causes and contexts of such bottlenecks? What strategies have been adopted to face these bottlenecks? What are the consequences of the bottlenecks? With a qualitative approach and the method of Grounded Theory, the present sociological study examined these issues regarding scientific freedom in education, research, and dissemination from the perspective of faculty members in public universities. The data of this study were collected through in-depth semi-structured interviews and reached a theoretical saturation with 35 professors of different fields of public universities across the country. The findings of this study showed that its main topic is the challenges and bottlenecks of scientific freedom, which were caused by causal factors (4 topics), intervening factors (6 topics), and underlying factors (3 topics). Participants in this study chose two opposing strategies (adaptability and resilience) to face these bottlenecks. They cited declining quality of education and research, declining professionalism, distancing themselves from science fostering, lack of sense of efficiency, isolation of scientists, and the immigration of elites as some of the negative consequences of lack of academic freedom in academia.