چکیده:
تغییر روند آموزشهای رسمی از حضوری به غیرحضوری، باعث تغییر در نقشهای بازیگران نظام آموزش شده است. والدین، نقش مهمتری نسبت به گذشته دارند. هدف پژوهش، باز تعریف نقش والدین در آموزش مجازی است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع داده بنیاد است. جهت گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعۀ پژوهش، را والدین دانشآموزان یکی از مدراس مقطع ابتدایی شهرستان دلیجان، استان مرکزی تشکیل میدادند،که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند تعداد 15 نفرانتخاب شدند. پس از رسیدن به اشباع نظری دادهها، فرایند تحلیل آنها، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی جهت بازتعریف نقش والدین در آموزش مجازی صورت پذیرفت. روایی دادهها از طریق مثلث سازی، تایید مطالب مصاحبه توسط خود والدین، رعایت الزامات مناسب با رویش نظریه نقش والدین در آموزش مجازی و پایایی دادهها نیز با مشارکت متخصصان در تحلیل دادهها و استفاده از فرایند ساخت یافته برای نگارش دادهها تامین شد. در نهایت مدل نقش اصلی والدین در آموزش مجازی با مقولههای اصلی تامین کننده، تسهیل کننده، هدایت کننده و پرورش دهنده شناسایی شد. مدل مذکور که برای مدیریت کارآمد و اثربخش یادگیری در آینده میتواند مبنایی جهت طراحی برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
purpose of this study is to redefine the role of parents in e-learning. The method of the present research is qualitative and of the data type of the foundation. Library and field methods were used to collect data. The research population consisted of the parents of students in one of the primary schools in Delijan city, Markazi province, who were selected by purposive non-random sampling method of 15 people. After reaching the theoretical saturation of the data, the process of their analysis was done in three stages of open and axial coding and selective to redefine the role of parents in virtual education. Data validity was ensured through triangulation, confirmation of interview content by the parents themselves, compliance with appropriate requirements with the emergence of the theory of the role of parents in virtual education and data reliability with the participation of experts in data analysis and using a structured process for writing data. Finallythe model of the main role of parents in e-learning was identified with the main categories of provider, facilitator, guide and nurturer. The model can be used as a basis for curriculum design in the education system for efficient and effective management of learning in thefuture
خلاصه ماشینی:
فراهم سزي يک بسأأتر چندرسنه اي ، موجب افزايش ارتباط و اشأأتراک اطلاعات در بين مربيان ، والدين و فرزندان مي شود و مشارکت والدين را در يادگيري دانش آموزان تسهيل مي کند (٢٠١٧ ,Santos &Laranjeiro, Antunes ) از اين رو تلاقي موارد فوق با عث شدهاست تا امروزه، هدف نهايي رهبري مدرسه ، حمايت از يادگيري در داخل و خارج از مدرسه تعيين شودکه اين امر، رهبران مدارس را درگير يک شبکه پيچيده از روابط مي کند که نه تنها با کارکنان و دانش آموزان ؛ بلکه با جامعه گستردهتري مانند والدين درگير شوند و اين بدان معني است که وظايف رهبر مدرسه از مکان مدرسه فراتر مي رود به همين نسبت که يادگيري از محدوده مدرسأأه بسأأط پيدا مي کند محيط يادگيري در خانه ، به ويژه براي حمايت از دانش آموزاني که در معرض خطر عدم موفقيت در سيستم فعلي هستند نيز مورد توجه قرار مي گيرد (٢٠١٨ ,Goodall).
Carpenter et al) بررسي عملکرد مدارس موفق ، نشان مي دهد که اين مدارس علاوه بر اينکه از موفقيت هاي بالا در ميان دانش آموزان خود حمايت مي کنند مشارکت بيش تر والدين را نيز تقويت کرده اند؛ هم چنين اين تحقيق مطرح مي کند که چگونه نقش ها، ديدگاههاي والدين و اعضاي جامعه مدرسه در روابط بين خانواده، مدرسه و مشارکت والدين تأثير مي گذارد.
Parents’ perceptions of e-learning in school education: Implications for the partnership between schools and parents.