چکیده:
زمینه و هدف: آنچه موجب نگرانی متولیان امر پیشگیری شده، افزایش نرخ بزهدیدگی و کاهش میانگین سن بزهدیدگی دانشآموزان است. هدف کلی پژوهش، اولویتبندی شاخصهای سیاست جنایی اجرایی پلیس در پیشگیری از بزهدیدگی دانشآموزان است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن معاونان و مدیران لایۀ اول ناجا، اعضای هیئتعلمی دانشگاه امین و نهادهای (قضایی، آموزشوپرورش، بهزیستی، کانون اصلاح و تربیت) را دربرمیگیرد که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 70 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی سازه و پایایی ترکیبی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و اولویتبندی از ضرایب استاندارد با استفاده از نرمافزار PLS3استفاده شده است.یافتهها: در میان سیاستهای حمایتی پلیس، شاخصهای کنترل شبکههای اجتماعی با بار عاملی 0/917 و آگاهسازی و هشدار به والدین با بار عاملی 0/848 و در میان سیاستهای مشارکتی، شاخصهای نشست گروهی مشترک با خانواده با بار عاملی 0/961، ضابط آموزشدیده با بار عاملی 0/944 و رعایت شرایط روحی و جسمی با بار عاملی 0/924 و در میان سیاستهای تعاملی، شاخصهای تعامل و هماهنگی با رسانه و مدارس با بار عاملی 0/935، تسهیل سازش و جبران خسارت به بزهدیدگان با بار عاملی 0/926 و توسعه و ارائه خدمات به دانشآموزان با بار عاملی 0/915 بیشترین اهمیت را دارند.نتیجهگیری: لازمه تدوین سیاست جنایی - اجرایی کارآمد، ابتدا شناسایی و اولویتبندی شاخصهای آن و سپس توجه و اهتمام ویژه به این شاخصها در سطوح درون و برونسازمانی است.
Background and objectives: What worries the stakeholders of prevention is the increase in the victimization rate and the decrease in the average age of the student victimization. The overall purpose of the study is to prioritize the indicators of police executive criminal policy in preventing student victimization.Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of its nature it is considered as a descriptive-survey type. The statistical population includes the deputies and managers of the first level of I. R. I. Police, members of the faculty of Amin University and institutions (judiciary, education, welfare, correctional center), of which 70 people were selected by purposive sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose construct validity and composite reliability were confirmed. To analyze the data and prioritize the indicators the standard coefficients using 3PLS software were used.Findings: Among the police support policies, the indicators of controlling social networks with a factor load of 0.917 and informing and warning parents with a factor load of 0.848 and among the participatory policies, the indicators of group meeting with the family with a factor load of 0.961, trained officer with a factor load of 0.944 and observance of mental and physical conditions with a factor load of 0.924 and among interactive policies, indicators of interaction and coordination with media and schools with a factor load of 0.935, facilitating compromise and compensation to victims with a factor load of 0.926 and the development and provision of services to students with a factor load of 0.915 are the most important.Results: The necessary requirements to formulate an effective criminal-executive policy are first identifying and prioritizing its indicators and then paying special attention to these indicators at internal and external levels.
خلاصه ماشینی:
حال سؤالي که مطـرح اسـت عبـارت اسـت از اينکـه شـاخص هـاي سياسـت جنـايي - اجرايــي پلــيس در پيشــگيري از بــزه ديــدگي دانــش آمــوزان بــه ترتيــب اولويــت کــدام است ؟ پيشينه و مباني نظري ياراحمـدي (١٣٩٦) در تحقيقـي بـا عنـوان «سياسـت جنـايي اجرايـي ايـران در قبـال اطفــال و نوجوانــان » نشــان داد کــه سياســت جنــايي اجرايــي پلــيس ايــران در قبــال اطفال و نوجوانان در مرحلۀ قبـل از وقـوع جـرم بايـد بـا برگـزاري دوره هـاي آموزشـي نظـام منـد بـراي کارکنـان پلـيس و انجـام اقـدامات حمـايتي، تقويـت شـود.
تکسـتر٦ (٢٠١٠) تحقيقـي را بـا عنـوان «بررسـي چـالش هـا و راهکارهـاي پــيش روي افســران پلــيس ويــژه اطفــال و نوجوانــان در جــرائم ســايبري» در اداره پلـيس ايالـت هـاي وسـت بـريج واتـر٧ و ماساچوسـت ٨ آمريکـا انجـام و نتيجـه گرفـت 1- Scott 2- Beshears 28 3- Edlins & Brainard 4- Van De Velde, Meijer & Homburg 5- Bertot, Jaeger & Hansen 6- Tekster 7- West Bridgewater 8- Massachusetts کــه افســران پلــيس ويــژه اطفــال و نوجوانــان درزمينــۀ پيشــگيري از بــزه ديــدگي و بــزه کــاري و تهديــداتي کــه از طريــق جــرائم ســايبري وجــود دارد از طريــق پلــيس مدارس ، يـک رويکـرد آموزشـي را در نظـر مـيگيرنـد و دانـش آمـوزان و والـدين آنـان را در اين رويکرد وارد ميکنند.
هرچنــد پيــروان مکتــب کلاســيک ، اشــاراتي درزمينــۀ چگــونگي بــه کــارگيري راهکارهاي پيشگيري ارائـه کـرده انـد؛ امـا بـه جرئـت مـيتـوان گفـت تـا قبـل از تولـد مکتـب تحققـي، مبـارزه بـا بـزه کـاري و بـزه ديـدگي نوجوانـان جنبـۀ کيفـري داشـته است و از زمان مکتـب تحققـي، بـا تشـکيل شـاخه اي ديگـر از سياسـت جنـايي يعنـي پيشگيري، تحـت تـأثير يافتـه هـاي جـرم شناسـي، پيشـگيري رونـق گرفتـه اسـت ؛ کـه معمولاً، از دو رويکرد پيروي مي کند: 2 نظريۀ پيشگيرانه در ايــن رويکــرد، پلــيس بــا ايفــاي نقــش ضــابطيت خــود در مقابلــه بــا جــرائم ، دستگيري مرتکبان جرائم و تحويـل آنـان بـه دسـتگاه قضـايي اقـدام مـي کنـد.