چکیده:
آثار منبت کاری دوره تیموری از نظر زیبایی شناسی و شیوه اجرا از اعصار اعتلای این هنر محسوب می شود. با توجه به اینکه تاکنون مطالعه دقیقی در این باره صورت نگرفته است و تنها در برخی کتب لاتین به شکل اجمالی به این موضوع پرداخته اند، در این مقاله تلاش شده با بررسی دو اثر شاخص منبت کاری این دوره مطالعه دقیق تری در باب این موضوع صورت بگیرد. مقبره امامزاده عباس ساری و دیگری در مسجد جامع افوشته نطنز ِدو اثر انتخابی یکی در است. علت انتخاب این دو، یکی بهره مندی آن ها از ویژگی های شاخص منبت کاری سبک تیموری و دیگری سالم ماندن آن ها در طول زمان است. با مطالعه دقیق این دو اثر در می یابیم که هنر منبت کاری این دوره در مقایسه با دوره ایلخانان غنی تر وظریف تر است. همچنین قاب بندی ها بیشتر مستطیل، مربع و گاهی محرابی، است البته قاب های پنهان کلاله ای نیز دیده می شود. همچنین از نظر وحدت بصری، ترکیب بندی ها بیشتر انتقالی، ترنجی متواتر و کلاله ای کار شده است. از نقش هندسی شمسه هشت و ده کند، در این دوره بیشتر استفاده شده است. نقوش ختایی و اسلیمی به شکل گل پنج برگی، گل اختر، سه برگی، برگ کنگر، نقش سرو، اسلیمی دکمه دار و اسلیمی بادبزنی دیده می شود. کتیبه ها نیز بیشتر به خط ثلث و نسخ است. در مجموع فشردگی درصد است. روسازی نیز گاهی مسطح و بیشتر مقعر است. عمق زمینه نیز 70 تا 60عناصر و نقوش میلی متر است.
Myths have a significant role in the beliefs and cultures of all nations. The footsteps of mythological stories can not only be traced in the oral history of nations but also can be found in inscribed artworks. Apart from the use of epic motifs on paintings and illustrations, such features are also depicted on pottery. In general, pottery is the most durable artwork of the past and beholds cultural, social and political evolution. A number of the patterns applied on ancient pottery are related to mythological elements and alike inscribed works behold valuable information. From an artistic point of view, human-mythological patterns have a scrutinizing and deep-rooted theology that stems from the human soul. Therefore, this study aims to investigate the quality of the association between epic Persian literature and its principals with patterns applied on Sgrafiatto potteries of the tenth to eleventh centuries A.D. contemporary with fourth to fifth centuries Hegira preserved in the Bonyad Mostazafeen Museum. In the process of this research, the origin of the mentioned pottery patterns and its mythological features are studies. Furthermore, the specific literary works that are associated to the myths are identified. The research in hand is accomplished through library research and collectable data. It is understood that myths and legends have close relations with the national identity and values of a nation.