چکیده:
کتابی که با تجلید نفیس و مزین به نقش های بدیع و ظریف تذهیب، گل و بته،گل و برگ، گل و مرغ،کتیبه یا کتابه های زیبای آیه های مقدس همراه با بسترهای رنگین متنوع در لچک و ترنج و سرترنج باشد، ضمن تشویق بیشتر خواننده در خواندن و مطالعه کتاب، روح آدمی را به آرامش و نشاط و حضور در تصاویر خیال انگیز بهشت خدا دعوت می نماید. این ها ویژگی هایی بوده است که در جلد های قرآن قاجاری به نیکویی مشاهده می شود. در این دوران پر شکوه تجلید- به ویژه جلد سازی روغنی- جلد های قرآن کریم و دیگر کتاب های دینی چنان با جلال و شکوه از هنرهای تذهیب عالی و نقش گل و بته و مرغ الهام گرفته است که گویی پرندگان زیبا و رنگین طبیعت با شادی و شعف نوید بهشت خدا را در لا به لای بوستان قرآن کریم پای کوبان می خوانند. این مقاله می کوشد تا ضمن بررسی و تطبیق جلدهای نفیس قرآنی موجود در گنجینههای داخل و خارج کشور، به شناسایی، تحلیل و طبقه بندی ویژگیهای آرایههای به کار رفته در جلدهای قرآن عصر قاجار بپردازد.طبق بررسی های صورت گرفته در این مقاله، اگر چه برخی نگاره های مورد استفاده در جلدهای قرآن عصر قاجار نظیر ترنج و لچک، گل و مرغ، گل و بته، گل و برگ، بته جقه، اسلیمی و ختایی، خوشه انگوری و شمایل پیامبر (ص) و معصومان (ع)، ارمغان زیبای دوره های پیشین است، ولی این نگاره ها هرگز تکرار محض از زمان های پیشین نبوده، بلکه هر کدام در قالب بدعتی حیرت انگیز در خلق جلدهای نفیس قرآن پدید آمده اند.
Books that are ornamented with exquisite covers and embellished with novel patterns, delicate illumination, flower patterns, petal and leaf designs, nightingale and rose, decorative inscriptions depicting the verses of the Holy Quran along with the presence of variable colors on a colorful basis consisting of lachak, citrons, and upper-citrons, all encourage and assist the reader to better study the book and hence, fulfills the spirit of humankind with calmness and happiness submerged with visualization of the beauties of paradise. These are the characteristics apparent in the cover books of the Qajar era. In this age, the art of cover-making in particular, oily covers used for Qurans and other religious books flourished. The magnificence of the covers are so fascinating it feels that the painted birds are singing along the borders of the text and the flowers are blooming along the verses of the Holy Quran. In this paper, it is sought to analyze and compare the eloquent Qajar covers of the Holy Quran preserved in national and foreign collections; furthermore, the features applied on each cover are introduced, analyzed and classified. According to the findings of this research, Although the applied patterns and designs of the Qajar book covers including the citrons, lachaks, nightingale and rose, flower petals, leafs, grapes, arabesque and khatai motifs and images of the Holy Prophet and the Fourteenth Innocent Ones are all influenced by their previous counterparts, the motifs are never considered as a direct copy from the past and each have their distinctive feature.