چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت ادراکشده از خدمات آموزشی از دیدگاه دانشآموزان موسسات کنکور شهر تهران میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعهای کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل آندسته از دانشآموزان پایه دوازدهم منطقه 4 شهر تهران است که در سال تحصیلی 98-1397 از خدمات آموزشی موسسات کنکور شهر تهران استفاده کردهاند. برای تعیین حجم نمونه آماری از الگوی کومر و لی استفاده و تعداد نمونه 400 تایی تعیین شد که 340 مورد پرسشنامه تکمیل شده دریافت شد. جهت انتخاب اعضای نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای دردسترس استفاده شد و جمعآوری دادهها با استفاده از دو روش کتابخانهای برای مرور ادبیات پژوهش و روش میدانی برای توزیع و جمعآوری پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط خبرگان سنجیده شد و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و استخراج ابعاد از تحلیل عاملی اکتشافی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون بهترتیب در نرمافزارهای آماری SPSS و EXCEL استفاده شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ابعاد موثر برای سنجش کیفیت ادراکشده از خدمات آموزشی شامل پنج بعد کیفیت ادراک شده از توانمندی مدرسان، برنامههای آموزشی، برنامههای پشتیبانی، رفتار شایسته کارکنان و تجهیزات فیزیکی است که از نظر پاسخدهندگان بعد کیفیت ادراکشده از برنامههای پشتیبانی در رتبه اول اهمیت قرار دارد.
The purpose of this study is to investigate the perceived quality of educational services from the perspective of students of entrance exam institutions in Tehran. The present research is developmental-applied in terms of purpose and descriptive and survey type in terms of data collection. The statistical population of the study included Those are the twelfth grade students of District 4 of Tehran who have used the educational services of the entrance exam institutes of Tehran in the academic year of 2018-2019. Comrey and Lee model was used to determine the statistical sample size and the number of 400 samples was determined and 340 completed questionnaires were received. Available cluster sampling method was used to select the members of the statistical sample and data collection was performed using two library methods for reviewing the research literature and field method for distributing and collecting questionnaires. The validity of the questionnaire was assessed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. In order to analyze the research data and extract the dimensions, exploratory factor analysis and its prioritization of Shannon entropy were used in SPSS and EXCEL statistical software, respectively. Findings of the present study show that the effective dimensions for measuring the perceived quality of educational services include five perceived quality dimensions of teachers' abilities, training programs, support programs, staff behavior and physical equipment; in the view of the respondents, the perceived quality of the support programs is of paramount importance was in the first rank in terms of importance.