چکیده:
نقش کلیدی مدیریت دانش و تقویت مزیت رقابتی آن غیرقابل انکار است. بنابراین، فرآیند استخراج، تحلیل، ثبت و به کارگیری منابع دانشی که بتواند در دنیای رقابتی امروز، بقای سازمان ها را تضمین نماید یک مسئله بسیار مهم است؛ از این فرآیند تحت عنوان کسب دانش می توان نام برد. از این رو تمرکز اصلی این مقاله، بررسی جوانب گوناگون اکتساب دانش و طراحی یک مدل کاربردی برای استخراج و مستندسازی دانش سازمانی است. در این راستا، ابتدا از طریق مطالعه کتابخانه ای کلیه مدل های پیشین و هم چنین مقالات موجود در این زمینه مورد بررسی گرفته، و عوامل مهم برای ایجاد یک مفهوم کاربردی شناسایی گردید. در ادامه با استفاده از روش دلفی مدل شناسایی شده، در اختیار خبرگان قرار گرفته تا با نظرات آن ها مدل بهبود یابد. بدین منظور ابتدا با خبرگان مصاحبه سپس براساس روش دلفی جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از آن پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرارگرفته و پس از به تایید رسیدن اجزا مدل، جزییات کاربردی هر بخش از آن شرح داده شده است. خاطر نشان می شود که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 0/959 بوده است. در ادامه مدل در بخش کوچکی ازستاد پیاده سازی شده و خروجی های آن نیز ثبت شده است. براساس تاییدیه خبرگان متدولوژی و روش های اکتساب دانش سازمانی از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت می باشد، در نتیجه مدل باید دارای دو بخش برنامه ریزی و اجرا در سطح صفر باشد. هم چنین طراحی نقشه دانشی بستگی به عواملی همچون ساختار سازمانی، نیروی انسانی، فرایندها، منابع فیزیکی و معنوی سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
دانش سازماني منبعي کليدي براي سازمان است و توانايي نظم دهي به دانش پراکنده سازماني عـاملي مهـم در کسـب مزيـت رقـابتي اسـت (قوشال و بارتلت ،١٩٩٩:١١٢) از اين حيث با توجه به بحث موردي مقاله پيش رو، در يک نگاه کلي ، ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري به دو قسمت اصلي تقسيم مي شود: الف - کارکناني ثابت که سابقه کار بعضي از آن ها به ١٧ سال مي رسد ولي در مجموع نقش مهمي در تصميم گيري ندارند.
تعريف مديريت دانش محققان مديريت دانش ، تلاش بسياري براي گسترش اين مفهوم ارائه داده انـد کـه عمـده آن ها براساس ارتقاي ميزان کارايي فرايندهاي دانش همانند توليد، توسعه انتشار اشتراک و محافظت از دانش توسعه داده شده انـد ( داونپـورت و پروسـاک ، ١٩٩٨) مـديريت دانـش روشي براي کنترل و هدايت دارايي هاي دانشي مشهود و بـه خصـوص نامشـهود سـازمان شناخته مي شود به نحوي که با به کارگيري دانش داخـل و خـارج سـازمان توليـد دانـش ارزش آفريني نوآوري و بهبود را در سازمان تسهيل نمايد (ونرام ٢٠٠٠) مديريت دانش بـا ايجاد يک محيط کاري جديد موجب تسهيل در اشتراک دانـش گرديـده و جـاري شـدن دانش را به فرد مناسب در زمان مناسب براي فعاليت کارآتر و اثر بخش تر باعث مـي گـردد (اسميت ٢٠٠١) ديدگاه هاي مختلف نسبت به مديريت دانش دالکر (دالکر، ٢٠٠٥: ٤) با بررسي تعاريف منتشر شده درباره مديريت دانش در سه ديدگاه آن ها را خلاصه کرده است : ديدگاه کسب و کار مديريت دانش فعاليتي تجاري است که دو جنبه اصلي دارد.