چکیده:
شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در ابتدای گام دوم انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. او ماموریت داشت مبانی و مفـاهیم انقلاب را بـه بشـریت (جامعه مخاطب) برساند. بدین منظور، سپهبد قاسم سلیمانی در کنار استفاده از روشهای سـنتی، از الگـو هـای ارتبـاطی و تبلیغـاتی و روش های متنوع ارتباطات (سیاسی، فرهنگی - تبلیغاتی، اقتصادی و بشردوسـتانه ...) بهـره گرفت. از این رو، او موفق گردید با مردم و افکار عمومی ارتباط برقرار کند. به نظر میرسد، سپهبد قاسم سلیمانی، در انجـام رسالت خود، ترکیبی از الگوهای ارتباطی و تبلیغاتی - رسـانه ای ماننـد روش سیاسـی (مـذاکره بـا مـردم ، نخبگـان و نمایندگان) و روش فرهنگی-تبلیغاتی (اعزام مبلغان ...) را به کار میبرده است. این الگو میتواند، الگویی برای توسعه حکمرانی حاکمان سیاسی محسوب گردد. در ایـن راسـتا، الگوهای ارتباطی و تبلیغاتی-رسانهای در دوره فرماندهی سپهبد قاسم سلیمانی بر سپاه قدس ایران، تحلیل و ارزیابی میگـردد. روش شناسی: این مقاله درصدد است تا با تکیه بر روششناسی تحلیل مضمون به کشف ایدههای سپهبد قاسم سلیمانی از طریق بیانات بزرگان جبهه مقاومت اقدام نماید. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه با افراد قرین سپهبد سلیمانی در جبهه مقاومت است. 18 نفر از افراد قرین مورد مصاحبه قرار گرفتهاند یا از مصاحبههای منتشرشده از ایشان در رسانهها استفاده گردید. نتایج با تکیه بر روش شناسی تحلیل مضمون انعکاسی مورد تحلیل قرار گرفت. چهار الگوی ارتباطی سردار مطابق نتایج عبارتند از الگوی فردی- انسانی، فردی- الهی، اجتماعی- انسانی و اجتماعی- الهی که از آنها برای توسعه دیپلماسی انسانی – الهی بهره برده است.
The martyrdom of General Qassem Soleimani took place at the beginning of the second step of the Islamic Revolution. His mission was to convey the principles and concepts of the revolution to humanity. For this purpose, General Qassem Soleimani, in addition to using traditional methods, used communication and propaganda patterns and various methods of communication. Hence, he succeeded in communicating with the people and public opinion. It seems that General Qassem Soleimani, in his mission, used a combination of communication and propaganda-media models such as political method and cultural-propaganda method. This model can be considered as a model for developing the rule of political rulers. In this regard, communication and propaganda-media patterns during the command of General Qassem Soleimani over the Quds Force of Iran are analyzed and evaluated. Methodology: This article intends to discover the ideas of General Qassem Soleimani through the statements of the elders of the Resistance Front, relying on the methodology of content analysis. The method of collecting information is interviewing people close to General Soleimani in the Resistance Front. Eighteen associates were interviewed or interviewed in the media. The results were analyzed based on the methodology of reflective theme analysis. According to the results, Sardar's four communication models are the individual-human, individual-divine, social-human and social-divine model, which he has used to develop human-divine diplomacy.