چکیده:
هدف: یکی از مسائلی که امروزه در بسیاری از شرکتها کمتر به آن پرداخته و مانع بزرگی برای رسیدن به پایداری شرکتی میباشد، توجه صرف به توسعه اقتصادی و مباحث مالی بدون توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت است. شاید یکی از دلایل عدم توجه شرکتها به این موضوع، نداشتن یک شناخت جامع از عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی خود و همچنین نبود یک مدل برای توسعه و اجرای آن است. هدف این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارائه یک مدل ساختاری-تفسیری برای کمک به توسعه آن میباشد.روش: در این تحقیق ابتدا با مطالعه پژوهشهای مربوط به ادبیات تحقیق، 15 عامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت شناسایی شد و توسط 7 خبره دانشگاهی در حوزه مسئولیت اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه با استفاده از نظرات 21 کارشناس این حوزه، اقدام به ارائه مدلی به منظور توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتها با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل اجرای مسئولیت اجتماعی دارای 7 سطح میباشد و عوامل فشار ذینفعان، مالکیت شرکت و اندازه شرکت جز مؤثرترین عوامل مسئولیت اجتماعی شرکت و زیربنایی اجرای آن میباشند. همچنین عوامل افزایش اعتماد عمومی، بهبود عملکرد مالی، کارایی سرمایهگذاری و کاهش ریسک قیمت سهام ماهیت اثرپذیری دارند.نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل اثرپذیر در نتیجۀ فعالیتهای مسئولیت اجتماعی بدست میآیند، مدیران و سیاستگذاران بایستی بر عوامل دیگری که باعث بوجود آمدن این عوامل میشوند (عوامل زیربنایی مدل) تمرکز نمایند.
Purpose: One of the issues that are rarely addressed in many companies today and is a major obstacle to achieving corporate sustainability is the companies' focus on economic development and financial issues without regard to corporate social responsibility (CSR). Perhaps one of the reasons companies do not pay attention to this issue is the lack of comprehensive knowledge of the factors affecting their social responsibility, as well as the lack of a model for its development and implementation. The purpose of this paper is to identify the factors affecting CSR and to provide an interpretive structural modeling (ISM) to help develop it.Methods: In this research, by studying previous literature, 15 factors affecting CSR were identified and approved by 7 academic experts in the field of social responsibility. Then, using the opinions of 21 experts in this field, a model was designed to develop CSR using the ISM method.Results: The results showed that the CSR implementation model has 7 levels and the factors of stakeholder pressure, company ownership, and company size are among the most effective CSR and infrastructure factors for its implementation. Also, the factors of increasing public trust, improving financial performance, investment efficiency, and reducing stock price risk are affected in nature.Conclusion: Since dependent factors are achieved as a result of social responsibility activities, managers and politicians must focus on other factors that cause these factors (the underlying factors of the model).