چکیده:
انگیزش وسیلهای در دست معلم است تا بهوسیله آن میل به یادگیری را در فراگیر دامن بزند. قطعنظر از هزینههای گزاف آموزشی با شیوههایی که در تدریس به کار گرفته میشوند، اگر شوق به یادگیری در فراگیرنده برانگیخته نشود تمایلی به یادگیری نشان داده نخواهد شد و درنتیجه آموزش اثربخش نخواهد بود با توجه به این نکته است که سعی میشود تا در هر آموزشی با تلاش آگاهانه و مستمر انگیزش را برای یادگیری در فراگیران شکوفا کرده و ایشان را به آموختن مطالب آموزشی علاقهمند کرده و یادگیری زمانی اثربخش است که فراگیران برانگیخته گردند. انگیزش میتواند کلیه جنبههای رفتاری فرد را تحت تاثیر قرار داده و نحوه ادراکات، تصورات، یادگیریها و استدلالهای انسان اثر گذاشته و با شناختن آن از طرفی موجب تقلیل مشکلات روانی شده و از طرف دیگر مقدمات رشد و شکوفایی انسان را میسر میسازد.
خلاصه ماشینی:
این نه تنها شامل اعمال انگیزشی آشکاری است که معلم انجام می دهد ( مثل تعیین هدف و پاداش دادن به عملکرد خوب ) ، بلکه فعالیت هایی را که معمولاًبا نحوه تدریس مرتبط اند ( مثل گروهبندی دانش آموزان و روشهای سئوال کردن ) و نیز تلاش معلم برای مدیریت کلاس و روش های کاهش و نوع برخورد با مشکلات انضباطی را در بر می گیرد.
موفقیت دانش آموزان در چالش ها متضمن موفقیت کودک، بلکه در بر گیرنده نگرش های او به مدرسه، اضطراب، تنهایی، حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی است (پنتریچ و شانک، 2002؛ ترجمه شهرآرای، 1386).
بند پنجم: عوامل خانوادگی یافتهها بهدستآمده از برخی پژوهشها بیانگر آن است که محیط خانواده تأثیر معنیداری بر روی انگیزش تحصیلی دانش آموزان، کارآمدی آنها و همچنین اهداف اجتماعی که دنبال خواهند کرد دارد.
Grolnic 1986) Ryan & به نقل از Ryan، 2001 ) همچنین بیان میکنند که محیط خانواده بر ارزیابی دانش آموزان از مدرسه و معلم خود تأثیرگذار است و کیفیت این رابطه بر عملکرد تحصیلی، قابلملاحظه است، بهطوریکه دانشآموزانی که امنیت بیشتری را احساس میکنند، احساس توانایی بیشتری میکنند و نگرش و انگیزش بسیار مثبتی را به مدرسه نشان میدهند.
پژوهش نشان میدهد که علیرغم پارهای از مشکلات که ممکن است وجود داشته باشد، مربیان باید خود را به سمت ارتقاء تابآوری آموزشی و روانشناختی در دانش آموزان سوق دهند.
همچنین با توجه به این که سبکهای والدگری مخصوصاً سبک والدگری مقتدرانه نقش مهمی در انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارد پیشنهاد میگردد مدارس و حتی مراکز پیش دبستانی آموزشهایی تحت عنوان آموزش خانواده با محوریت سبکهای والدگری را برای والدین داشته باشند.