چکیده:
نظریه «الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات خدا»، بیانگر سلبیانگاری صفات ثبوتی اوست و برخی محدثان و متکلمان شیعه آن را پذیرفتهاند؛ از جمله: ثقةالاسلام کلینی، شیخ صدوق، ملامحمدصالح مازندرانی، علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و سیدعبدالله شبر. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که در فرهنگ روایی، تنها دو روایت میتواند مستند الهیات سلبی در حوزه معناشناسی صفات الهی قرار گیرد که بهترتیب از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) صادر شده، اما با ملاحظه محتوای آنها، آشکار میگردد که روایت نخست، در صدد نفی محدودیتهای صفات انسانی از صفات الهی است؛ چنانکه روایت دوم، اثبات بساطت ذات الهی را کانون بررسی قرار داده و هیچکدام در پی موجهسازی نظریه سلبیانگاری صفات ثبوتی نیستند؛ علاوه بر اینکه این نظریه، نهتنها با فرهنگ روایی امامیه سازگار نیست؛ بلکه یک سلسله محذورات ثبوتی و اثباتی دارد که مانع پذیرش آن میشود.
The theory of “negative theology in the domain of Divine Attributes semantics” regards the positive Divine Attributes as negative, and has been admitted by some Shiite traditionists and theologians, including Thaqat al-Islam Kulayni, Shaykh Saduq, Mulla Muhammad Salih Mazandarani, ‘Allama Majlisi, Qadi Sa‘id Qumi, and Sayyid ‘Abdullah Shubbar. This article shows that in the narrative culture, only two narrations can be used as evidence for the negative theology in the domain of Divine Attributes semantics; they have been narrated from Imam Rida (a) and Imam Jawad (a) respectively. Nonetheless, the examination of their content reveals that the first narration is to reject the attribution of human trait limitations to the Divine Attributes, and the second narration focuses on proving the simplicity of the Divine Essence. In fact, none of these two narrations aim at justifying the view that considers the positive Divine Attributes as negative. This theory is not only incongruent with the Twelver Shi‘a narrative culture but also has some affirmative and confirmative problems that prevent its acceptance.