چکیده:
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی، پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی نقش تعدیلگر اجتماعیسازی هیجانات والدین (واکنشهای حمایتگرانه) در رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه کودکان 7 تا 13 ساله شهر تهران بود و نمونه آماری شامل 191 کودک 7 تا 13 سال (دختر: 44 درصد، پسر: 56 درصد) با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و والدین آنان بود که کودکان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بهصورت در دسترس و کودکان بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R: S)، پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)، مقیاس نقص کارکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA) و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) گردآوری شدند. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با روش سلسلهمراتبی تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی و اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین میتوانند بهطور معناداری (0/001>P)، مهارتهای اجتماعی را پیشبینی کنند. همچنین بر اساس نتایج، بعد حمایتگرانه اجتماعیسازی هیجانات از سوی والدین رابطه میان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی را تعدیل میکند (0/001>P). بنابراین هرچه والدین از راهبردهای مثبت اجتماعیسازی هیجانات بهره بگیرند، میتوانند اثرات منفی نارسایی کارکردهای اجرایی را بر مهارتهای اجتماعی کودکان تا حدودی تعدیل کنند.
Appropriate social behaviors and other adaptive skills are the basis for personal and social adjustment. This study explored hypothesized mediation of parental emotion socialization (supportive strategies) between executive functions and social skills of children with and without attention deficit/hyperactivity disorder. The present study had a correlational design. The statistical population of the study comprised all children aged 7-13 in Tehran with and without ADHD and the sample included 191 students (females: 44%, males: 56%) and their parents. Children with ADHD were selected via convenience sampling method and children without ADHD were chosen through random cluster sampling method. The research instruments included Conners’ Parents Rating Scale-Revised Short Form (CPRS-R: S), Gresham & Elliott’s Social Skills Rating System (SSRS), Barkley Deficits in Executive Functioning Scale-Children and Adolescents (BDEFS-CA), and Coping with Children’s Negative Emotions Scale (CCNES). Hierarchical regression was utilized to analyze the data. Results demonstrated that executive functions and parental emotion socialization could predict social skills in children with and without ADHD (p
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسي نقش تعديل گر اجتماعي سازي هيجانات والدين (واکنشــهاي حمايتگرانه ) در رابطه ميان کارکردهاي اجرايي و مهارتهاي اجتماعي کودکان با و بدون اختلال نقص توجه / بيش فعالي .
Ferretti, King, Hilton, Rondon & Jarrett 7.
Bjørk, Havighurst, Pons & Karevold 10.
Suveg, Shaffer, Morelen & Thomassin 14.
از ايــن رو با توجه به اهميت شــناخت عوامل گوناگــون اثرگذار بر مهارتهاي اجتماعي کودکان ، هدف پژوهش حاضر بررســي نقش کارکردهاي اجرايي در پيش بيني مهارتهاي اجتماعي کودکان با و بدون اختلال نقص توجه / بيش فعالي و بررسي نقش تعديل گر اجتماعي سازي هيجانات از سوي والدين (واکنشهاي حمايتگرانه ) در رابطۀ ميان کارکردهاي اجرايي و مهارتهاي اجتماعي بوده است (شکل ١).
Miller‐Slough, Dunsmore, Zeman, Sanders & Poon 4.
Hudziak, Achenbach, Althoff & Pine 8.
Herbert, Harvey, Roberts, Wichowski, & Lugo-Candelas 8.
Tseng & Gau ▪ شمارة ١ ▪ شمارة پياپي ٥٤ ▪ سال نوزدهم ▪ بهار ١٤٠١ 18 کودکان به کار مي بندند (مانند راهبردهاي هيجان - محور، مســأله - محور و تشويق به ابراز هيجان )، مي تواننــد تا حدي ضعف آنان را در مهارتهاي اجتماعي که ناشــي از عوامل زيربنايي تر مانند نقص در کارکردهاي اجرايي است ، پوشش دهند و به مثابه يک عامل محافظتي در برابر اين آسيبها عمل کنند.
Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms mediate the association between deficits in executive functioning and social impairment in children.
Social functioning in children with or at risk for attention deficit/ hyperactivity disorder: A meta-analytic review.
Executive function as a mediator in the link between attention-deficit/hyperactivity disorder and social problems.