چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رواننمایشگری بر اختلال اضطراب اجتماعی و حساسیت بینفردی نوجوانان دختر دوره دوم متوسطهبود. این مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بر اساس نمره غربالگری در پیشآزمونها تعیین شدند. تعداد 30 نفر به صورت تصادفی برای پاسخگویی به دو پرسشنامه پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان پاکلک(Puklek, 1997) و پرسشنامه حساسیت بینفردی بویس و پارکر (Boyce & Parker, 1989) انتخاب شدند.گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان با رویکرد رواننمایشگری قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانکوا دادهها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از پایان جلسات، کاهش معناداری در نمرات اضطراب اجتماعی و حساسیت بینفردی پیدا کردند (P≤0/01). بنابراین رواننمایشگری با بهرهگیری از هنر نمایش در درمان و به کارگیری و ایجاد تغییراتی همچون بیرونی و عینی ساختن تخیلات و گرایشهای درونی و خلق واقعیتهای جدید موجب برونریزی و پالایش روانی فرد و در نتیجه افزایش سلامت روان و کاهش نشانگان اضطرابی و حساسیت بین فردی در روابط فرد میگردد.
The present research aimed to investigate the effect of the psychodrama on the social anxiety disorder and interpersonal sensitivity of the secondary school teenage girls. This study was a quasi-experimental design as pretest-posttest with the control group. The statistical population consisted of all 11th grade students of Karaj Secondary School in the academic year of 2018-2019 which were determined based on the screening score in the pre-tests. 30 students were randomly selected to answer two research questionnaires, including the Puklek Adolescent Social Anxiety Scale (Puklek, 1997) and the Boyce & Parker International Personal Sensitivity Questionnaire (Boyce & Parker, 1989). The experimental group received the psychodrama treatment during 8 sessions 90min. After the end of training, the students of both groups were reassessed by the mentioned tests. Result of multivariate analysis of covariance showed that, the test group in comparison with the control group had a significant reduction in social anxiety disorder and interpersonal sensitivity scores (P≤0/01). Therefore, psychotherapy by using the art of drama in treatment and applying and making changes, both externally and objectifying internal imaginations and tendencies, creating new realities, causes an outpouring and psychological refinement of the individual and increases mental health and also decrease the symptoms of anxiety and sensitivity in a person's relationship.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژه: رواننمایشگری، اختلال اضطراب اجتماعی، حساسیت بینفردی، نوجوانان دختر دوره دوم متوسطه The Effect of Psychodrama on Social Anxiety and Interpersonal Sensitivity of Secondary School Teenage Girls Farideh Hamidi, Ph. D Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
A Student of Counseling, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran Abstract The present research aimed to investigate the effect of the psychodrama on the social anxiety disorder and interpersonal sensitivity of the secondary school teenage girls.
آنها از صحبت کردن در حضور دیگران میترسند زیرا فکر میکنند مردم متوجه لرزش دست یا صدای آنها خواهند شد یا ممکن است به هنگام صحبت با دیگران به شدت مضطرب شوند زیرا میترسند که حرف زدن آنها و حرفهایشان مبهم و نامنسجم جلوه کند(Hadizadeh & Farahzadi,2018) آنها از خوردن، نوشیدن یا نوشتن در حضور دیگران خودداری میکنند زیرا میترسند که دیگران لرزش دست آنها را ببینند و در نتیجه خجالت زده شوند (Ganji, 2014) ترس از شرمنده شدن و اجتناب از موقعیتهای اجتماعی باعث ایجاد محدودیت در زندگی، اختلال اساسی در کار و حوزههای اجتماعی فرد میگردد (Erbey, Reyhani & Ozcan, 2018؛Ron, 2018؛ Sharma, 2017 ؛Hafezi, 2019 ؛ Esmaeili, Amiri, Reza Abedi, Molavi, 2018).
از نظر روایی همگرا این پرسشنامه در پژوهش لی، یونگ، چو، لی و کوئن (Lee, Jung, Chae, Lee & Kweon, 2013) همبستگی مثبت و معناداری با دو خرده مقیاس اجتماعی(Sociotropy) و خودمختاری(Autonomy) در مقیاس سبک شخصی(Personal style inventory) رابینز، لاد، ولکویتز، بلانی و کوچر(Robins Ladd, Welkowitz, Blaney & Kutcher, 1994) نشان داد.