چکیده:
هدف این پژوهش پیشبینی کیفیت زندگی و روحیۀ رقابت- همکاری با استفاده از ویژگیهای شخصیتی در بازاریان شهر همدان بود. طرح پژوهش رابطهای از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ بازاریان شهر همدان (اعم از مرد و زن) بود که از بین آنها 212 نفر به صورت دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای شخصیت نوع A و B (Jenkins, 1971)، روحیۀ همکاری- رقابت (Martin, 1976)، و SF36 (War and Sherborne, 1992) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی A و B با کیفیت زندگی و روحیۀ رقابت- همکاری بازاریان شهر همدان رابطه دارد (05/0 > P). همچنین کیفیت زندگی و روحیۀ رقابت- همکاری بازاریان شهر همدان با استفاده از ویژگیهای شخصیتی A و B، قابل پیشبینی است.
The purpose of this study was to predict the quality of life and the spirit of competition-cooperation using personality traits in marketers of Hamadan. The method was correlational. The statistical population included all marketers in Hamadan (both men and women), of which 212 people were selected by available sampling method and answered to personality type A and B (Jenkins, 1971), the spirit of cooperation-competition (Martin, 1976), and SF36 (Var and Sherborne, 1992) questionnaires. Data were analyzed by regression analysis. The findings showed that personality traits A and B are related to quality of life and spirit of competitive-cooperation of marketers in Hamadan (P <0.05). Also, the quality of life and spirit of competition-cooperation in marketers of Hamedan can be predicted by personality traits A and B.
خلاصه ماشینی:
شخصیت، کیفیت زندگی، رقابت- همکاری، بازاریان Predicting the Quality of Life and the Spirit of Competition-Cooperation using Personality Traits in Marketers in Hamedan MohammadReza ZoghiPaydar,Ph. D Associate Professor of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
بین کیفیت زندگی و ویژگیهای شخصیتی افراد ارتباط مستقیمی وجود دارد (Filipović, Randjelovic, Ille, Markovic, Milovanović, Kovacevic, & Filipović, 2013; Ma, Wang, Gao, Huang, Sun, Qiao, & Wang, 2019; Li, Guo, Wu, Lin, Yang, & Yu, 2015; Barr, 2018).
شخصیت بر کیفیت زندگی نیز اثرگذار است (Atay, Erturan, Demirdas, Yaman, & Yürekli, 2014; Iglesias, Barreiro-De Acosta, Caamano, Vazquez, Lorenzo, & Dominguez-Munoz, 2012).
Lichtenstein, Christiansen, Elklit, Bilenberg, & Støving (2014) در پژوهش خود دریافتند که بین کیفیت زندگی، ویژگیهای شخصیتی، و سبکهای دلبستگی رابطه وجود دارد و این موارد نیز با اختلال خوردن رابطه دارند.
پژوهشهای پیشین (Hejazi, Hatami, Najafi, & Sharifi, 2016; Afroukhteh, Arefi, & Kakabaraei, 2019; Ghaffarinasab & Goli, 2010) نیز رابطه بین شخصیت و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی افراد را مثبت و معنادار ارزیابی کردهاند.
با توجه به مطالبی که گفته شد، هدف این پژوهش پیشبینی کیفیت زندگی و روحیۀ رقابت- همکاری با استفاده از ویژگیهای شخصیتی بازاریان شهر همدان بود.
همچنین میزان همبستگی به دست آمده بین شخصیت B با روحیۀ رقابت (36/0-)، با روحیۀ همکاری (28/0)، و با کیفیت زندگی (26/0) است که این موارد نیز همگی معنادارند (05/0 > P).
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی بر کیفیت زندگی و روحیۀ رقابت- همکاری بازاریان شهر همدان انجام شد.