چکیده:
با شیوع اپیدمی کرونا اجتماع بشری دچار تحولات گوناگونی گردید و اثرات مختلفی را این بیماری در پی داشت. از جمله در خصوص کودکان و مسائل آموزشی مربوط به آنها که با تحولات اساسی روبرو شد. تغییر نحوه آموزش به آموزش مجازی باعث گردید تا کودکان صرف نظر از معضلات آموزشی این شیوه، با مخاطرات مختلفی که فضای مجازی برای آنها در پی داشت مواجه گردند. با دقت بر عملکرد و رویه ی کرونا، در مییابیم که پس از همهگیری آن علاوه بر تاثیراتی که به صورت مستقیم و نمایان بر روی جوامع مختلف اعمال نموده، تاثیر و پیامدهایی را به همراه داشته است که بسیار پرخطر هستند و همچنان مستتر باقی ماندهاند. از جمله این تاثیرات وارد شدن کودکان به فضای سایبری میباشد و در صورت بررسی توجهها، در مییابیم که در این زمینه پیگیریهای لازم صورت نگرفته است. با تشکیل کلاسها به صورت مجازی و شروع آموزشهای مجازی، خطراتی که در اطراف کودکان قدم میزنند بیشتر دیده میشود.
وظایف دولتها و مبادی آموزشی و خانوادهها در خصوص آموزش کودکان در فضای سایبر و پیشگری و محافظت از کودکان دربرابر آثار زیانبار ناشی از استفاده و حضور در این فضا در مقایسه با شرایط سابق چه تغییراتی داشته است؟ یافتههای این پژوهش که به شیوه توصیفی و تحلیلی بدست آمده است و به روش اسنادی و کتابخانهای به مسئولیت دولت، آموزش و پرورش و خانوادهها در برابر آموزش کودکان در دوران کرونا در فضای سایبری وآثار زیانبار آن پرداخته است.
لذا در این مقاله در پی تببین وظایف نهادها مربوطه و یافتن راه حل و شیوهای جهت کاهش این اثرات زیان بار بر کودکان و نحوه آموزش آنها خواهیم بود در نتیجه باید بررسیهای لازم در زمینه شناخت این آسیبها و راه پیشگیری و جبران آن را در قالب آموزههای موجود، مورد دسترس عموم قرار داد.
خلاصه ماشینی:
اما در شرایطی که کرونا به بار آورده است، این مسئولیت بیشتر مورد اهمیت و مورد بحث قرار گرفته است در نتیجه حمایت دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیاید و عوامل بازدارنده را بر اساس پیش بینیهای موجود در بحث فضای مجازی را مورد بررسی و در نهایت روش های مناسب را معرفی و ارائه نمایند.
5- مشکلات حوزه آموزش در دوران کرونا در برابرآموزش کودکان در شرایط کرونایی در فضای سایبری طی دوسال اخیر که جهان در لایههای گوناگون درگیر این ویروس شده است، تحقیقات بسیار زیادی در زمینه تاثیرگذاری کرونا بر نهاد آموزش صورت گرفته است، از میان یافتههای تحقیقات علمی برخی از مهم ترین چالشهایی که در این زمینه در گستره جهانی مطرح میشود عبارت اند از دسترسی و اتصال به اینترنت برای همه اقشار جامعه، فضای اختصاصی مطالعه (به معنای دسترسی به یک موبایل یا تبلت اختصاصی) در نتیجه محرومیت اقتصادی، رضایت مندی شخصی و علاقه به ارتباط مداوم آموزشی از طریق پلتفرم های هوشمند (امری که کمیت و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می دهد)، ساعات مطالعه مبتنی بر توانایی استفاده مداوم از ابزارهای دیجیتال، شبکههای آموزشی و اینترنتی قدرتمند جهت تسهیل فرایند آموزشی، تفاوتهای شیوه یادگیری بر اساس گروه سنی، مسئله آموزش و یادگیری گروه های دارای معلولیتهای جسمی ذهنی، برطرف نشدن بحرانهای روانی و عاطفی مبتنی بر آموزش مجازی، آشنا نبودن بسیاری از معلمان با پلتفرمهای دیجیتال و عدم آموزش صحیح و دقیق مربیان و معلمان جهت آموزش مجازی، اختلال دسترسی به پلتفرم های باکیفیت آموزشی که بسترهای ارتباطی و همکاری یکپارچه را تسهیل می کنند.