چکیده:
ایمان موهبت الهی است که انسان به وسیله آن میتواند مسیرسعادت وکمال را پیش گیرد وبه عنوان انسان مومن شناخته گردد. این موهبت الهی تحت ارادهی انسان تحقق مییابد، انسان به عنوان تنها موجود مختار میتواند ایمان داشته باشد یا کفر بورزد. با مراجعه به منابع وحیانی یعنی قرآن مجید و سخنان ائمۀ اطهار (ع) میتوان به و موانع بیشتر پی برد که این تحقیق نیز به دنبال بررسی همین هدف؛ یعنی، بررسی موانع ایمان در انسان از منظر قرآن مجید شکل گرفت. در بررسی موانع نیز به موانع اعتقادی و اخلاقی اشاره شده که جهل، غفلت، از موانع اعتقادی و حسد، دروغ، غیبت، پیروی از هوای نفس، یاس و ناامیدی از رحمت خداوند، گناه، غرور علمی، استکبار، پیروی از شیطان، تقلید کورکورانه و تعصب جاهلانه، تهمت، ریا، حب دنیا و فقر و نداری جزء موانع اخلاقی میباشد که در این تحقیق هرکدام مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
آيت اله مكارم شيرازي در خصوص اين آيه میفرمایند: «آیهی فوق از آيات تكان دهنده است كه در زمينه زشتي دروغ سخن میگوید و دروغگويان را در سر حد كافران و متكبران آيات الهي قرار میدهد» 5 و نيز در تفسير احسن الحديث در خصوص آيه مورد اشاره آمده است كه: «اين آيه جواب ديگري است و آن اينكه اشخاص بی ايمان جعل ودروغ میکنند و دروغگويان آنها هستند» 6 نيز آمده است كه اين آيه میفرماید: «كسي به خدا نسبت دروغ میدهد كه به آيات او ايمان نمیآورد» 7 امام خميني (ره) درباره اين صفت ناپسند فرموده كه: «دروغ از مفاسد اعمالي است كه بس شايع شده و قبح آن به كلي از بين رفته ولي طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، پیشین، ج1، ص335.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.