چکیده:
مفهوم معاد یکی از مهمترین مباحث در فرجامشناسی و از اصول بسیاری از ادیان و مکاتب عرفانی و فلسفی است که پژوهش در آن میتواند راهی برای مقایسه سنّتهای دینی، تقریب مذاهب و نزدیکی فرهنگها باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی مفهوم بازگشت در کتب محوری اسلام و تائوئیسم یعنی قرآن و تائوتهچینگ میپردازد. هر دو کتاب در تبیین مفهوم بازگشت، به اصل و مبدا وجودی با ویژگیهای یکسانی اشاره میکنند؛ ذاتی بسیط و مطلق، ناشناخته، رازآلود، ازلی و ابدی که سرچشمه و مرجع تمامی هستی است و همه چیز به آن بازمیگردد. تائوتهچینگ این وجود مطلق را «تائو» و قرآن «الله» مینامد و این بازگشت برای انسان و کل کائنات رخ میدهد؛ اما در مسیر این صیرورت تفاوتهایی مشاهده میشود. قرآن مختصاتی از جهان پس از مرگ و ادامۀ این مسیر بازگشتی ارائه میکند؛ ولی لائوزه نگارنده کتاب تائوتهچینگ با اینکه مرگ را پایان نمیداند، ولی نظری در مورد جهان پس از مرگ و مسیر بازگشت ارائه نمیدهد؛ البته نکته اصلی و جوهرۀ این صیرورت در هر دو کتاب، بازگشت به اصل و مبداء است. این صیرورت یک مسیر دوّار بازگشتی از آن ذات مطلق هستی به خود اوست.
خلاصه ماشینی:
چون t مشاهده شده بزرگتر از مقدار بحراني است، فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت دانش آموزان پیش دبستانی رفته از لحاظ آماری، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه اول: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه اصالت) در دانش آموزان که دوره ی پیش دبستانی را گذراندهاند، نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.