چکیده:
شعر و ادبیات به عنوان محصول تفکر و خلاقیت، دانش و هنر، همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. با پیشرفت علوم گوناگون و تکامل روز افزون انسان، شعر و ادبیات نیز تجلیهای گوناگون یافته است. این تجلیهای گوناگون در ایجاد سبکهای متنوع در طول تاریخ ادبیات هر قوم و جامعهای به خوبی قابل مشاهده است. مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر کلید واژههای شعر نو، درامدی بر شعر نو در پایگاه دادههای معتبر از جمله مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (sid. ir)، ایرانداک، مجلات تخصصی نور (نورمگز)، گوگل استفاده شده است و برای جستجوی کتابخانهای از کتابها، پایاننامهها، نشریات منتشر شده عنوان منابع اصلی انتخاب و مورد تحلیل اسنادی قرار گرفت. در این پزوهش به مفاهیم 1- موسیقی بیرونی و ضرباهنگ و موسیقی کناری قافیه در شعر نو چگونه است؟ همچنین چه مفهوم و مطالبی درباره شعر نو باید بدانیم؟ همچنین عوامل موثر در شکلگیری شعر نو چه میباشد؟ و شعر نو دارای چه ویژگیها و خصوصیاتی میباشد پرداخته شده است. میتوان نتیجه گرفت که اعتقاد به ساختار و قرارگرفتن در چارچوب ساختارهای زبانی بعد از مدتهای مدیدی همهگیری خود را در نزد ادیبان و شاعران و نویسندگان از دست داده است. امروزه شالوده شکنی جزء لاینفک ادبیات است و اساسا به نوعی رمز موفقیت یک اثر ادبی نیز همین است. در زبان و ادبیات فارسی ظهور شعر نو یکی از بزرگترین شالوده شکنیهای تاریخ ادبیات محسوب میگردد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).