چکیده:
مطالعه بر روی عناصر بصری شیعی اسلامی و تداوم هنرنگارگری، از بدو پیدایش آن و در طول تاریخ، تجلی گاه اندیشه و عقاید بشر بوده و این ویژگی و ظرفیت تا به امروز نیز تداوم داشته و ابعاد متنوع پذیری پیدا کرده است. هنر امروز به واسطه ی تنوع و تکثر، ضمن برخورداری از ویژگیهای هنر دورانهای اولیه، قابلیتهای جدیدی نیز یافته است.
مطالعه عناصر بصری شیعی اسلامی و تداوم آن در نگارگری معاصر به هنر نگارگری به سبک معاصر، به عنوان یکی از عرصههای فعالیت بشر، از دیرباز تا کنون، با ظهور و بروز در نقشها و تعاریف گوناگون، تداوم یافته است. هنرهای تجسمی گروه عمدهای از آثار هنری را تشکیل میدهند که به لحاظ قدمت و کمیت و ویژگی روایی – بیانی، حایز اهمیتند. تجزیه و تحلیل آثار تجسمی عناصر بصری، شیعی اسلامی این امکان را به ما میدهد تا روند پیوستهی رشد اندیشهی بشری و نگاه او به پیرامون را در جوامع سازندهی این آثار بررسی میکنیم. اصلیترین این تفکرات، باورهای مذهبی و رویکرد به مبدا و مقصد آفرینش است. تفکر شیعی نیز به واسطه ی وقوع مکانی در سرزمینهای دارای مطالعه عناصر بصری هنر و تمدن، میتواند (محمل تحولات متناسب با خود گردد و به باز تعریف موضوعاتی همچون (نگاه به نگارگری معاصر)، منجر شود. چرا که جایگاه هنرنگارگری در دوره معاصریکی از وجوه تمایز و برتری اندیشهی شیعی نسبت به سایر مکاتب است.
خلاصه ماشینی:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.