چکیده:
مطالعه حاضر با هدف توسعه الگوی پیشایندی موفقیت تجارت الکترونیک انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وب سایت دیجی کالا در استان خوزستان بودهاند. با توجه به نامحدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 به دست آمد. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده پرسشنامه استاندارد با پایایی و روایی در سطح قابل قبولی گردآوری شدهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss و SmartPLS استفاده شد. یافتههای این پژوهش شامل تایید تمامی فرضیهها بود. در این مطالعه به منظور تعیین اهمیت - عملکرد هریک از عوامل موثر موفقیت تجارت الکترونیک؛ از روش IPMA استفاده شد. یافتههای این بخش نشان داد که در بین متغیرهای تبیین کننده موفقیت تجارت الکترونیک، متغیر شفاهی سازی الکترونیک دارای بیشترین اهمیت نسبی (با وزن نسبی 382/0) و متغیر سیستم پشتیبانی از مشتری دارای کمترین اهمیت نسبی (با وزن نسبی 172/0) است. همچنین از دیدگاه پاسخ دهندگان مشخص شد که متغیر رضایت الکترونیک دارای بیشترین ضریب عملکردی (با ضریب عملکرد 327/72) و متغیر سیستم پشتیبانی از مشتری دارای کمترین ضریب عملکردی (با ضریب عملکرد 992/70) است.
خلاصه ماشینی:
نبی پ e-commerce system quality content quality Wang Petter, DeLone and McLean (2008) Nguyen, Nguyen and Cao (2016) Choshin and Ghaffari Pradeep and Shawyun Himanshu & Aggarwal Danaei, Nasir Zanozi and Mahmoudkhani (2010) همکاران 1 (2013) متغیرهای مشتری مداری، نوآوری، خلاقیت، تکنولوژی و کیفیت را از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تجارت الکترونیک دانسته اند.
شدت ترافیک در یک وب سایت نشان ده 8 Text=" Venkatesh"/> Tex 9 arma And Aggarwal"/>arma And Aggarwal"/>( Thakur & Srivastava Himanshu & Aggarwal Jeong & Lambert Barnes & Vidgen Hu Shin, Chung, Oh and Lee, (2013) Tarasewich & Warkentin Venkatesh Sharma And Aggarwal مشتری 1 را به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار در موفقیت تجارت الکترونیک در نظر گرفته اند(هیمانشو و آگاروال، 2019)، بنابراین فرضیه زیر را پیشنهاد میکنیم: فرضیه 2: سیستم پشتیبانی از مشتری تاثیر مثبت و معنی داری بر موفقیت تجارت الکترونیک دارد.
به عنوان مثال هسو و 6 )"/>)"/>(2012) به این نتیجه رسیدند مشتریانی که اتفاقات رضایت بخشی را از طریق شفاهی سازی الکترونیک تجربه میکنند، معمولا تمایل به قصد خرید بیشتری دارند؛ بنابراین ما فرضیه زیر را پیشنهاد میکن > فرضیه 6: شفاهی سازی الکترونیک تاثیر مثبت و معنی داری بر رضایت الکترونیک د Anderson & Srinivasan Polites Rodgers Wang Cyr Hsu, Chang and Chen (2012) رضایت الکترونیک و موفقیت تجارت الکترونیک علی رغم وجود اختلاف در ادبیات و نتایج برخی از تحقیقات درخصوص این موضوع، محققان طی سالهای متمادی با استفاده از روشهای موثری نشان دادند که رضایت الکترونیک میتواند منجر به موفقیت سیستمهای آنلاین شود (کاوایه 1 ، 1995؛ ایوز و اولسون 2 ، 198 3 e"/>e"/>، 1990).