چکیده:
این مطالعه ارزیابی کیفی تاثیر سازمان یادگیرنده و تعهد به عملکرد سازمانهای تحقیقاتی در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. این تحقیق از نوع کیفی، روش مورد استفاده دلفی میباشد. جمعیت و نمونهها از محققان تماموقت در دو سازمان علمی و فنآوری در وزارت علوم و تکنولوژی ایران جمعآوری شدهاست. ابزار گردآوری کیفی مرور متون گذشته و مصاحبه نیمه ساختار یافته از محققان تماموقت در دو سازمان علمی و فنآوری در وزارت علوم و تکنولوژی ایران میباشد. و تحلیل متغیرهای پژوهش با استفاده از تکنیک کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار مکس کیو دیای بیان میکند که سازمان یادگیرنده عاملی اثرگذار بر بر تعهد سازمانی و عملکرد دارد. با این حال، تعهد هیچ اثری بر عملکرد سازمانی ندارد. براساس این نتایج، سیاستگذاری و سیاست توسعه و توسعه باید بهکارگیری سازمان یادگیرنده در سازمانهای تحقیقاتی را مورد توجه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران چکیده این مطالعه ارزیابی کیفی تاثیر سازمان یادگیرنده و تعهد به عملکرد سازمانهای تحقیقاتی در ایران را مورد بررسی قرار میدهد.
واژههایکلیدی: سازمان یادگیرنده، تعهد سازمانی، عملکرد سازمانی، سازمانهای تحقیق و توسعه سازمانهای آموزشی مقدمه سازمان یادگیرنده به عنوان سازمانی تعریف شده که در آن افراد به طور مستمر ظرفیّت خود را برای دستیابی به نتایج مطلوبشان ارتقا میدهند و به موجب آن الگوهای جدید تفکر پرورانده میشود، آرمانها و آرزوهای جمعی آزاد میشوند و افراد یاد میگیرند که به یکدیگر یاد دهند (سنج، 1990).
در حین اینکه یک مطالعه یادآور میشود که سازمانهای یادگیرنده همیشه به دنبال راههایی برای به کارگیری مستمر مفاهیم آموخته شده در عمل است(علیپور، خیرالدین و کریمی، 2011)، مطالعه ی دیگری بر این عقیده است که عنصر حیاتی ایجاد یک سازمان یادگیرنده یادگیری تیمی است (نورلیا و عزیزه، 2007).
هدف این مطالعات ارزیابی کیفی تاثیر سازمان یادگیرنده و تعهد به عملکرد سازمانهای تحقیقاتی است.
جامعه پژوهش، همه سازمانهای تحقیقاتی در استان تهران که در سالهای 1390-1397 به طور مستمر فعالیت داشتهاند، میباشد تعداد این سازمانها تقریبا 200 مورد است.
حجم نمونه هدفمند این پژوهش 5 سازمان تحقاتی در حوزه علوم انسانی در سال های 1390-1397 است.
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش.
Cultural impacts on knowledge management and learning in project-based firms.
(2002) ‘Managing and Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows’, Journal of Management Studies 39(4): 437–69.
Practical steps towards a learning organization: applying academic knowledge to improvement & innovation in business process.
Impact of knowledge management dimensions on learning organization across hierarchies in India.