چکیده:
زمینه و هدف: بحث کودکان و محیط دیجیتال از دغدغههای مهم ازجمله در حیطه فقه، اقتصاد و حقوق است؛ اینکه حقوق کودکان در محیط دیجیتال چیست و رویکرد فقه و حقوق در خصوص تبلیغات تجاری با استفاده از کودکان در فضای مجازی چگونه است از موضوعات مهم در این خصوص است که در این مقاله تلاش شده موردبررسی قرار گیرد. مواد و روشها: مقاله توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی سوال مورداشاره پرداخته است. ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافتهها: طیف گستردهای از حقوق کودکان شامل حریم خصوصی، دسترسی مناسب به محیط دیجیتال، حمایت در برابر سوءاستفاده جنسی و تبلیغات تجاری از مهمترین اصول مرتبط با حقوق کودک در محیط دیجیتال است. در فقه به صورت مستقیم بحثی در این خصوص انجامنشده، اما از بررسی منابع فقهی ضرورت حمایت از حقوق کودک از جمله در تبلیغات تجاری در محیط دیجیتال قابل استنباط است. در حقوق موضوعه ایران اما قواعد محدودی به حقوق کودکان در محیط دیجتال پرداخته و قواعد حقوقی مشخص و منسجمی در زمینه استفاده از کودکان در تبلیغات تجاری در محیط دیجیتال در حقوق ایران وجود ندارد. نتیجهگیری: نظارت بر فعالیت کودکان در محیط دیجیتال، تدوین قوانین مناسب در این خصوص و افزایش سطح سواد و آگاهی کودکان در استفاده از محیط دیجیتال مهمترین راهکارهای حفظ حقوق کودکان در این حیطه به ویژه در زمینه تبلیغات تجاری است.
Background and Aim: The discussion of children and the digital environment is one of the important concerns, including in the field of jurisprudence, economics and law; What are the rights of children in the digital environment and what is the approach of jurisprudence and law regarding commercial advertising using children in cyberspace is one of the important issues in this regard, which is tried to be examined in this article.Materials and Methods: This is a descriptive-analytical article using the library method to examine the question in question.Findings: A wide range of children's rights including privacy, good access to digital environment, protection against sexual abuse and commercial advertising are the most important principles related to children's rights in the digital environment. There is no direct discussion of this in jurisprudence, but the need to protect the rights of the child, including in commercial advertising in the digital environment, can be deduced from a review of jurisprudential sources. In Iranian law, however, there are limited rules on children's rights in the digital environment, and there are no clear and coherent legal rules on the use of children in commercial advertising in the digital environment in Iranian law.Conclusion: Monitoring children's activities in the digital environment, formulating appropriate laws in this regard and increasing the level of literacy and awareness of children in the use of digital environment are the most important strategies to protect children's rights in this area, especially in the field of commercial advertising.