چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آینده پژوهی تربیت اجتماعی حوزه تربیت زیست محیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404و اولویت بندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویت بندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیست محیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای کلی محیط زیست کشور، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران 1404، سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش (اهداف و راهبردهای کلان)، سند ملی برنامه درسی که بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب گردیدند و کلیه اساتید و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت و متخصصین حوزه محیط زیست که با استفاده از قاعده اشباع نمونه تعداد 30 نفر به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و روش تحلیل در مطالعه اسناد، روش تحلیل محتوا و در مصاحبه با اساتید و متخصصان، بوسیلهی روش تحلیل تم انجام پذیرفت. براساس نتایج بدست آمده؛ فلسفه زیر بنایی تربیت زیستی در آموزش و پرورش ایران در قالب 9 محور، اهداف کلان تربیت زیستی در قالب 14 هدف کلان، ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستی در حوزههای دانشی (21 ملاک)، درک و فهم (5 ملاک)، مسئولیتهای فردی و مدنی (5 ملاک) و پرسشگری، تجزیه - تحلیل و تفسیر (7 ملاک)در دوره ابتدایی تدوین گردید.
in the primary education system of Iran in 2025 and prioritize it, using qualitative research to develop criteria and indicators and quantitative research to prioritize criteria and indicators with the statistical population in Document analysis section includes contents in the field of environment, bio-education, Supreme Leader communique on general environmental policies, Article 50 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, 20-year vision document of the Islamic Republic of Iran 2025, National Document on Fundamental Transformation of Education (Objectives And macro strategies), the national curriculum document that was selected based on the theoretical saturation rule and all professors and specialists in the field of education and environmental experts who were selected using the saturation rule of 30 people by snowball sampling method and method Analysis in the study of documents, the method of content analysis and in interviews with professors and experts, was done by the method of theme analysis. Based on the results obtained; Underlying philosophy of bioeducation in Iranian education in the form of 9 axes, macro goals of bioeducation in the form of 14 macro goals, essential criteria and indicators of bioeducation in the fields of knowledge (21 criteria), understanding (5 criteria), individual responsibilities and Civil (5 criteria) and questioning, analysis and interpretation (7 criteria) were developed in the elementary course
خلاصه ماشینی:
آينده پژوهي تربيت اجتماعي حوزه زيست محيطي در نظام آموزشي دوره ابتدايي ايران در افق ١٤٠٤ علي محمدي بلبان آباد١ تاريخ دريافت :١٣٩٧/٥/٢٠ محمد سيفي،(نويسنده مسئول )٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٨/٢ فائزه ناطقي ٣ چکيده پژوهش حاضر با هدف آينده پژوهي تربيت اجتماعي حوزه تربيت زيست محيطي در نظام آموزشي دوره ابتدايي ايران در افق ١٤٠٤و اولويت بندي آن ، با استفاده از پژوهش کيفي جهت تدوين ، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمي جهت اولويت بندي ملاک و نشانگرها با جامعه آماري در بخش تحليل اسنادي شامل محتواهاي حوزه زيست محيطي، تربيت زيستي، ابلاغيه مقام معظم رهبري در خصوص سياست هاي کلي محيط زيست کشور، اصل ٥٠ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، سند چشم انداز ٢٠ ساله جمهوري اسلامي ايران ١٤٠٤، سند ملي تحول بنيادين آموزش و پرورش (اهداف و راهبردهاي کلان )، سند ملي برنامه درسي که بر اساس قاعده اشباع نظري انتخاب گرديدند و کليه اساتيد و متخصصين حوزه تعليم و تربيت و متخصصين حوزه محيط زيست که با استفاده از قاعده اشباع نمونه تعداد ٣٠ نفر به شيوه نمونه گيري گلوله برفي انتخاب شدند و روش تحليل در مطالعه اسناد، روش تحليل محتوا و در مصاحبه با اساتيد و متخصصان ، بوسيله ي روش تحليل تم انجام پذيرفت .