چکیده:
امروزه ابعاد مختلف زندگی انسان بهطور عام و کنشگری سیاسی آن، بهطور خاص هر چه بیشتر تحت تأثیر نفوذ بسیار رسانههای جمعی و به ویژه رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی مجازی و ابزارهای پیام رسان موبایلی قرار گرفته است. و این مهم زمینه ساز تحقق «شهروند شبکه ای» را برای نخستین بار امکان پذیر ساخته است. در این میان، پدیده انتخابات بهعنوان یکی از مهم ترین روش های گزینش سیاسی و نماد مهم مشارکت سیاسی تحت تأثیر رسانهها و به ویژه رسانههای جدید قرار گرفته است.انتخابات دوره دهم ریاســت جمهوری شــاید اولین و گســترده ترین حضور فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در عرصه سیاســت در ایران بود. با توجه به آنچه گفته شد در این پژوهش برآنیم با استفاده از روش آمیخته (کمی و کیفی) و با استفاده از ابزارهای کتابخانهای و پرسشنامه که با حجم نمونه 278 نفر در میان کارکنان وزارت کشور استان فارس (استانداری، فرمانداری ها، بخشداری ها و شهرداری های استان فارس) به انجام رسیده است به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی باشیم که شبکه های اجتماعی مجازی چه تاثیری بر مشارکت سیاسی کارکنان وزارت کشور استان فارس (مطالعه موردی: انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری)داشته است؟مهمترین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در این پژوهش نشان ازآن است که شبکه های اجتماعی مجازی تاثیر معناداری بر مشارکت مردم در انتخابات دارد و تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه گواه بر این است که فضای مجازی در انتخابات دولت دوازدهم در سطح خوبی مورد استفاده قرار گرفته که تاثیر مستقیم بر مشارکت سیاسی گذاشته است.
Today, various aspects of human life in general and its political activism, in particular, have been increasingly influenced by the influence of mass media, especially social media, virtual social networks and mobile messaging tools. And this important ground for the realization of the "network citizen" is possible for the first time. Meanwhile, the phenomenon of elections as one of the most important methods of political selection and an important symbol of participation. Politics has been influenced by the media, especially the new media.The 10th presidential election was perhaps the first and most widespread presence of cyberspace and social networks in the field of politics in Iran, according to what was said in this study. Using a mixed method (quantitative and qualitative) and using library tools and a questionnaire with a sample size of 278 people among the staff of the Ministry of Interior of Fars province (governorate, governorates, districts and municipalities of Fars province) has been done Seeks to answer the main question of what effect virtual social networks have had on the political participation of the staff of the Ministry of Interior of Fars Province (Case Study: Twelfth Presidential Election)? The most important results of the hypothesis test In this study, it is shown that virtual social networks have a significant effect on people's participation in elections, and the analysis of questionnaire data shows that cyberspace was used in the twelfth government elections at the hub level, which has a direct impact on Has political participation.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفته شد در اين پژوهش برآنيم با استفاده از روش آميخته (کمي و کيفي) و با استفاده از ابزارهاي کتابخانه اي و پرسشنامه که با حجم نمونه ٢٧٨ نفر در ميان کارکنان وزارت کشور استان فارس (استانداري، فرمانداري ها، بخشداري ها و شهرداري هاي استان فارس ) به انجام رسيده است به دنبال پاسخ به اين پرسش اصلي باشيم که شبکه هاي اجتماعي مجازي چه تاثيري بر مشارکت سياسي کارکنان وزارت کشور استان فارس (مطالعه موردي: انتخابات دوره دوازدهم رياست جمهوري)داشته است ؟مهم ترين نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها در اين پژوهش نشان ازآن است که شبکه هاي اجتماعي مجازي تاثير معناداري بر مشارکت مردم در انتخابات دارد و تجزيه و تحليل داده هاي پرسشنامه گواه بر اين است که فضاي مجازي در انتخابات دولت دوازدهم در سطح خوبي مورد استفاده قرار گرفته که تاثير مستقيم بر مشارکت سياسي گذاشته است .
او در اـين کـتاب در خ صـوص نقش شـبکه هـاي ارتباطي به مطالعه و تحقيق و ارائه نظريه پرداخت و به اهميت اين شبکه ها در جريان شکل گيري قدرت سياسي در جامعه تاکيد نمود شلي بوليان در مطالعه اي با عنوان "استفاده از رسانه هاي اجتماعي و مشارکت : فراتحليل پژوهش هـاي مو جـود"، ٣٦ مطالعه انجام شده در زمينه رابطه ميان استفاده از ر سـانه هاي اجتمـاعي و مشـارکت در ز ـندگي سياسـي و شـهري را بررسي کرده است .