چکیده:
سیر تحولات فضای سایبر در سالهای اخیر و گسترش لجام گسیخته آن و تأثیرات شگرف این محیط بر زندگی انسان به گونهای که مرز میان زندگی در جهان واقعی و سایبری را به حداقل رسانده است ضرورت پرداخت به جنبههای نوین فضای سایبری را اجتنابناپذیر نموده است. تحولات جرایم سایبری و گسترش گروههای جرم سازمان یافته سایبری سوای اشکال مختلف آن، پرداختن به راهبردهای تقنینی مقابله با این پدیده مجرمانه فراملی را بیش از پیش ضرروی مینماید. به دیگر سخن با توجه به عدم محدودیت قلمرو وقوع جرایم سازمان یافته سایبری و تقابل سازمانهای بینالمللی و دولتها با این قسم از پدیده مجرمانه بازشناسی اقدامات و راهبردهای تقنینی ملی و فراملی در برابر آن از اهمیت ویژه برخوردار میباشد تا بر اساس آن بتوان با بهرهگیری از شیوههای مقابله سایر کنشگران فضای سایبر با این گونه از جرایم مقابله نمود. بنابراین در پژوهش حاضر با بررسی راهبردهای سازمان ملل متحد و شورای اروپا و نیز سیاستهای تقنینی برخی دولتها در مقابله با جرایم سازمان یافته سایبری و النهایه بررسی سیاست تقنینی کشورمان در مقابله با این گونه از جرایم به تبیین و تحلیل راهبردهای موجود پرداخته که بر آن اساس مشخص گردید در راستای مقابله جامع و مانع با جرایم سازمان یافته سایبری نیازمند توسعه سیاست جنایی تقنینی و بهرهگیری از شیوههای و اقدامات سایر کنشگران بینالمللی، به شرح مندرج در این مقاله هستیم تا بتوان خلاءها و کاستیهای سیاست جنایی تقنینی خویش را برطرف نمائیم.
The evolution of cyberspace in recent years and its pervasive expansion and the tremendous impact this environment has on human life in a way that minimizes the boundary between real-world and cyber-life. The need to pay for new aspects of cyberspace has become inevitable. The evolution of cybercrime and the spread of organized cyber crime groups apart from its various forms make it increasingly necessary to address legal strategies to tackle this transnational criminal phenomenon. In other words, given the limitation of the scope of organized cybercrime and the interference of international organizations and governments with this type of criminal phenomenon, identifying national and transnational legislative measures and strategies against it is particularly important; It can be tackled by other cyber-attackers. Therefore, in the present study, by analyzing the strategies of the United Nations and the Council of Europe, as well as the legislative policies of some governments in the fight against organized cybercrime, and in addition to examining the legal policy of our country against such crimes, it has provided an analysis and analysis of existing strategies. It was determined, therefore, that in order to fully address and prevent organized cybercrime, we need to develop legal criminal policy and take advantage of the practices and actions of other international actors as described in this article to address the gaps and shortcomings of criminal polic to let's get rid of our legacies.
خلاصه ماشینی:
مقدمه جرايم سايبري سالهاست به موضوعي حائز اهميت در ميان ملت ها و دولت ها بدل شده است کـه ايـن مهـم در کنـار توسـعه روزافزون فضاي سايبر و گسترش حضور اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي در اين فضا و بـه تعبيـري وابسـتگي روبـه رشـد زندگي واقعي به فعاليت هاي فضاي سايبري زمينه هاي گسترش جنبه هاي مثبت و منفي اين محـيط را نيـز سـبب شـده اسـت به گونه اي که در کنار افزايش تأثيرات مثبت بر زندگي مردم ، جنبه هاي منفي و بزهکارانه نيز توسعه يافته است که در اين راستا و با توجه به منافع مالي سرشار و ساختار خاص فضاي سايبر و همچنين سامانه هاي حفاظتي در برابر مجرمان سـايبري و نيـز حضور مؤثر دولت ها در قالب پليس هاي سايبري در اين محيط زمينه هاي توسعه جرايم سازمان يافته سـايبري را فـراهم آورده است که البته اين شيوه اقدامات مجرمانه نيز در دو دسته کلي نمود پيدا کرده که شيوه اول فعاليت هاي گروه هاي جرم سـازمان يافته سايبري فضاي واقعي در فضاي سايبر است و شيوه دوم فعاليت گروه هاي جرم سازمان يافته سايبري که در فضاي سـايبر شکل گرفته اند و نمودي در فضاي واقعي ندارند و غالباً منطبق با ساختارهاي سنتي گروه هاي جرم سـازمان يافتـه در فضـاي واقعي و سلسله مراتب و ارکان خاص آنها نميباشند لکن در اجراي اقـدامات مجرمانـه خـويش به صـورت سـازمان يافتـه و منسجم فعاليت مينمايند.