چکیده:
قالی عثمانی دارای گستره وسیعی از طرح و نقش، رنگ و بافت بوده که در تاریخ قالی بافی جهان اهمیت خاصی دارد. در مدت حکومت عثمانی ها (1299-1922م) تولید قالی نسبت به دوره پیشین توسعه بیشتری پیدا کرد به گونه ای که قرن شانزدهم و نیمه اول قرن هفدهم میلادی باشکوه ترین این دوره تلقی می شود. با بررسی قالی های عثمانی می توان ردپای هنر ایران را ملاحظه کرد. نفوذ هنر ایران در قالی عثمانی بعد از فتح استانبول (1453م) شدت بیشتری می گیرد و آثار آن، در تغییر طرح و نقش و بافت قالی ها دیده می شود. به همین منظور، می توان قالی عثمانی را در دو گروه، دسته بندی کرد. هدف این مقاله، بازشناسی قالی های دوره عثمانی و عوامل تاثیر گذاری هنر ایران، در شکل گیری قالی های گروه دوم این دوره است. بر این اساس پرسش های مقاله حاضر این است؛ چه قالی هایی از گروه دوم قالی های دوره عثمانی تحت تاثیر نفوذ هنر ایران بافته شده است؟ چه عواملی زمینه ساز تاثیر هنر ایران بر شکل دهی به قالی های عثمانی شدند؟ روش تحقیق توصیفی تحلیلی تطبیقی است، گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و بخشی از تصاویر از طریق جستجو در موزه ها تهیه شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که نفوذ فرهنگ و هنر ایرانی از طریق مهاجرت اجباری و اختیاری هنرمندان به دربار عثمانی، هدایای پادشاهان، غارت و چپاول آثار هنری ایران توسط عثمانی در زمان اشغال، صادرات قالی ایران به عثمانی از عوامل تاثیرگذار بر هنر قالی بافی عثمانی بوده است.
Ottoman carpet weaving has a wide range of designs and patterns, colors and weavings that are of special importance in the history of world carpet weaving. During the Ottoman rule (1299-1922 AD) carpet production developed more than the previous period, so that the sixteenth century and the first half of the seventeenth century is considered the most glorious period. By examining the carpets of this period, one can see the traces of Iranian art. The influence of Iranian art on Ottoman carpets intensified after the conquest of Istanbul (1453 AD) and its effects can be seen in changing the design, pattern and weaving technique of carpets. For this purpose, Ottoman carpets can be historically divided into two groups. The first group includes carpets that are often woven before the 16th century and the influence of Iranian art and carpet weaving is not directly visible. This group of carpets continues the Seljuk style and their designs are geometric. The second group is carpets that are woven and presented under the influence of Iranian art and artists. The main purpose of this paper is identifying the Ottoman carpet and identifying the influential factors of Iranian art in the formation of the second group of Ottoman carpets. Accordingly, the main questions of the present article are; Which group of carpets of the Ottoman period was woven and presented under the influence of Iranian art? What are the influential factors of Iranian art in forming Ottoman carpets? The research method is descriptive-analytical. Research findings show that some factors such as the influence of Iranian art, gifts of kings, forced and voluntary migration of artists to the Ottoman court, looting of Iranian works of art by the Ottomans during the occupation, the export of Iranian carpets to the Ottomans are the main reasons for the expansion Ottoman carpet. The most influential factors can be seen in the identification of three groups of Ottoman carpets: 1) Ottoman palace carpets, 2) Ushak Carpets, especially carpets with medallion layouts, and 3) Herke carpets. The method of collecting information is library studies and some images have been obtained by searching in museums.
خلاصه ماشینی:
نفوذ هنر ایران در قالی عثمانی بعد از فتح استانبول (1453م) شدت بیشتری میگیرد و آثار آن، در تغییر طرح و نقش و بافت قالیها دیده میشود.
پژوهشگران کشورهای آلمانی و انگلیسی نخستین کسانی بودند که در مورد قالیبافی عثمانی پژوهش کردند، از آن جمله است؛ ویلهم فون بوده (Wilhelm Von Bode) و ارنست کونل (Ernest Kühnel) (1958) در کتاب «قالیچههای عتیقه از شرق نزدیک» طرح و نقش قالی-های دوره سلجوقی و عثمانی را مورد پژوهش قرار داده است، به تاریخگذاری قالیها توجه شده است (Von Bode, Kühnel, 1958).
3. قالی عثمانی قالیبافی عثمانی را از نظر طرح و نقش، میتوان در دو گروه کلی دستهبندی کرد (شکل 1)؛ گروه اول شامل قالیهایی هستند که غالبا قبل از قرن 16م1 بافته شده است این گروه قالیها ادامه دهنده سبک سلجوقی بوده و طرحهای آنها هندسی میباشد مانند قالیهای جانوری، قالیهای هولباین (Aslanapa, 2005) (جدول 1).
اسلیمی ماری بهکار رفته در قالی دوره عثمانی نسبت به قالیهای صفوی درشتتر، انحناء و جزئیات آن نیز کمتر و در بعضی مواقع از نقشمایه اصلی زمینه و بعضا با همان درشتی در حاشیه ها بکار میرود که این نقشمایه را در قالیهای قرن 17م اوشاک و دیگر مناطق ترکیه میتوان ملاحظه نمود (شکل 1 و جدول 5).
86) در قالیهای دربار عثمانی بین سدههای 16 تا 19م تاثیر قالی دیگر کشورها نظیر فرانسه، چین، ایران و هندوستان نیز دیده میشود و طرحهای آنها در قالیهای این دوره منعکس شده است.