چکیده:
با توجه به اهمیت و نقش امکانات فضای مجازی در دوران همهگیری کووید-19 و نیز پیشبینی متون علمی معتبر مبنی بر عدم امکان به بازگشت به شیوههای سنتی قبلی، لازم است که حوزه آموزش علوم پزشکی کشور پیشبینی و آمادگی لازم را برای گذار از دوران کرونا به پساکرونا داشته باشد. استفاده بهینه از امکانات و ابزارهای فضای مجازی مستلزم داشتن دانش و مهارت مربوط به آن است و استادان و دانشجویان علوم پزشکی به عنوان نقشآفرینان اصلی این مسیر لازم است این توانمندیها و مهارتهای ضروری مرتبط را داشته باشند. بررسی اولیه و مستندات علمی نمایانگر آن است که در این زمینه کاستیهایی وجود دارد که لازم است برای آن برنامهریزی شود؛ لذا در این خلاصه سیاستی، توصیههای عملی برای توانمندسازی استادان و دانشجویان علوم پزشکی در زمینه مهارتهای ضروری برای ایفای نقش حرفهای در دنیای مبتنی بر فناوری اطلاعات ارائه شده است.
Considering the importance and role of cyberspace facilities during the COVID-19 pandemic and prediction of the literature about the impossibility of returning to the previous traditional methods, it is necessary for the society of Iranian medical sciences education to have the essential plans and prepare for the transition from COVID to Post-COVID time. Optimal usage of cyberspace facilities and tools requires relevant knowledge and skills. As the main players in this path, faculty members and students of medical sciences, , need to gain expertise in essential relevant skills and competencies. Initial review of the literature indicates that there are some shortcomings in this regard. Therefore, this policy brief presents the practical recommendations to empower faculty members and students of medical sciences with regard to the skills essential for playing their professional role in the information technology-based world.