چکیده:
چکیدهاز آنجایی که استاندارد ایزو 30401 سیستمهای مدیریت دانش ـ الزامات، هنوز با ابهاماتی فرا گرفته شده است، اجرای آن توسط سازمانها، ناسازگاریها و تردیدهایی را به همراه دارد. هدف این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا ایزو 30401 می تواند به عنوان معیار و چارچوب جدیدی برای ارزش آفرینی و پژوهشهای مدیریت دانش و مبنایی برای صدور گواهینامه استفاده گردد؟ این مقاله تحلیلی ـ توصیفی با رویکرد فراترکیب و تحلیل محتوا می باشد که به تشریح و تجسم ساختار و محتوای ایزو 30401 پرداخته و بندهای آن را بهطور نظاممند در برابر مؤلفهها و محرکهای پژوهشهای شناسایی شده از مطالعات مدیریت دانش اعتبارسنجی میکند و محک می زند. برای رسیدن به این هدف پایگاههای اطلاعاتی از مقالات حاوی این مؤلفهها و منتشر شده بین سالهای 2010 تا 2021 شناسایی و دستهبندی و در نهایت از بین 271 پژوهش، 57 پژوهش کیفی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که ایزو 30401 با موفقیت مجموعهای گوناگون از مطالعات را در یک استاندارد بینالمللی کاربردی تلفیق میکند. این پژوهش تبیین میکند که چگونه استاندارد و گواهینامه ایزو 30401 ممکن است به ایجاد ارزش کمک کند و به ابتکارات مدیریتی ممکن برای تحقق افزایش ارزش اشاره مینماید؛ دستورالعملهایی را برای عملیاتی شدن بیشتر آن توسط سازمانهای صدور گواهینامه و پیادهسازی توسط مدیران ارائه میدهد و اینکه آنها برای افزودن ارزش در هنگام اجرای ایزو 30401 چه کاری باید انجام دهند.
AbstractSince the ISO 30401 knowledge management systems - requirements is still surrounded by doubts, its implementation, by the organizations, presents incongruities and doubts. The purpose of this article is to examine whether the ISO 30401 can be a new framework for value creation and researches for knowledge management and serve as a basis for certification? The article is analytical-descriptive with a meta-synthesis and a content analysis approach that provides a description and visualization of the structure and content of the ISO 30401 and systematically benchmarks its clauses against the components and drivers that they were identified from the knowledge management researches. To reach this end, databases of articles containing those components and released between 2010 through 2021 were identified and categorized. Finally, 57 qualitative researches out of 271 researches were selected. The findings show that ISO 30401 successfully integrates a diverse body of researches in a broadly applicable cross- international standard.This publication showes how the ISO 30401 standard and certification may contribute to value creation, pointing to possible management initiatives to realize value increases. This article provides directions for its further operationalization by certification bodies and implementation by managers and what should they do in order to maximize value when implementing the ISO 30401.
خلاصه ماشینی:
اگرچه اهميت آن بحث برانگيز نيست ، اما مديريت آن همچنان داراي مشکل و فاقد 1 Maximo et al 2 Bressler et al 3 Knowledge management system 4 Boonchan et al 5 Maramba & Smuts 6 International Standards Organization (ISO) 7 Jennex 8 Gonzalez-Prida et al 9 Kudryavtsev & Sadykova 10 Agrawal & mukti 2 استانداردسازي و قابليت اطمينان است (ماکسيمو و همکاران ، ٢٠٢٠).
اگرچه استانداردها منابعي را براي ساده سازي فعاليت هاي سازمان ها به ارمغان ميآورند و به ادعاي ايزو ٣٠٤٠١ تمام الزامات استاندارد سيستم مديريت دانش براي هر سازماني، صرف نظر از اندازه ، نوع يا محصول و خدماتي که ارائه ميدهد کاربرد دارد، اما ازآنجاييکه اين استاندارد هنوز هم با ابهاماتي احاطه شده و اجراي آن توسط سازمان ها با ناسازگاريها و ترديدهايي همراه است (ماکسيمو و همکاران ، ٢٠٢٠)، اين پرسش پيش ميآيد که آيا استاندارد ايزو ٣٠٤٠١ که هدف از گردآوري آن تعيين الزامات و ارائه راهنماييهايي براي يک سيستم مديريت اثربخش براي مديريت دانش در سازمان ها است که به طور کارساز ايجاد ارزش از راه دانش را ترويج و امکان پذير سازد (ايزو، ٣٠٤٠١)، به عنوان مبناي جديدي براي پژوهش و ارزش آفريني مديريت دانش و صدور 1 Collison et al 2 Wagner 3 گواهينامه داراي اعتبار است ؟ اين مقاله تلاش دارد به اين پرسش پاسخ دهد که ايزو ٣٠٤٠١ سيستم هاي مديريت دانش -الزامات تا چه اندازه مؤلفه ها و پيشران هاي کليدي برآمده از مطالعات مديريت دانش را در يک استاندارد بين المللي کاربردي با موفقيت تلفيق ميکند.