چکیده:
در این پژوهش تأثیر رقابت در بازار محصول بر کارایی سرمایهگذاری در نیرویکار با تأکید بر نقش محدودیت در تأمین مالی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه از نوع کمّی و پسرویدادی است. نمونه این پژوهش مبتنی بر دادههای مربوط به 122 شرکت فعال در بورس تهران از سال 1390 تا 1398 میباشد. نتایج تحلیلهای رگرسیونی پژوهش نشان داد که بین رقابت در بازار محصول و کارایی سرمایهگذاری در نیرویکار شرکتها رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. رابطه بین محدودیتهای مالی و کارایی سرمایهگذاری در نیرویکار شرکتها نیز منفی و معنیدار است. همچنین، شواهد نشان داد که رابطه بین رقابت در بازار محصول با بیش(کم)سرمایهگذاری در نیرویکار منفی و معنیدار است. افزونبر این، شدت رابطه مثبت (منفی) بین رقابت در بازار محصول و کارایی سرمایهگذاری در نیرویکار (بیش یا کمسرمایهگذاری در نیرویکار) در شرکتهای دارای محدودیتهای مالی، کمتر است. این یافتهها دارای پیامدهای مهم سیاسی برای مشاغل و سیاستگذاران در زمینه اشتغال است.
In this research, the effects of product market competition on labor investment efficiency with emphasis the role of financing constraints are examined. The methodology of this study is a quantitative and ex-post. The sample of this research is consist of 122 companies on Tehran Stock Exchange (TSE) from 2012 to 2020. The results of research regression analysis showed that there is a positive and significant relationship between product market competition and firms’ labor investment efficiency. The relationship between financial constraints and firms’ labor investment efficiency is also negative and significant. Also, the evidence showed that the relationship between product market competition and over- or under-investment in labor is negative and significant. In addition, the intensity of the positive (negative) relationship between product market competition and labor investment efficiency (over- or under-investment in labor) in companies with financial constraints is less. These findings have important political implications for businesses and employment policymakers.
خلاصه ماشینی:
شواهد پژوهش تجربي بوبکر و همکاران (٢٠٢١) نيز از همين نظريه حمايت ميکند؛ به بيان دقيق تر، آنان نشان دادند که شدت رابطه بين رقابت در بازار محصول و کارايي سرمايه گذاري در نيرويکار براي شرکت هايي با محدوديت هاي مالي بيشتر، قويتر است .
بر اين اساس ، فرضيه دوم پژوهش به صورت زير مطرح ميشود: فرضيه دوم : شدت رابطه بين رقابت در بازار محصول و کارايي سرمايه گذاري در نيرويکار به سطح محدوديت هاي مالي شرکت ها، بستگي دارد.
جدول ٣ نتايج مرتبط با آزمون فرضيه هاي پژوهش براي بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر کارايي سرمايه گذاري در نيرويکار با تأکيد بر نقش محدوديت در تأمين مالي را نشان ميدهد.
به بيان دقيق تر، نتايج اين آزمون نشان داد که شدت اثرگذاري رقابت در بازار محصول بر کارايي سرمايه گذاري در نيرويکار در گروه شرکت هاي داراي محدوديت هاي مالي، کمتر است .
ديگر يافته هاي اين پژوهش نشان داد که شدت اثرگذاري مثبت رقابت در بازار محصول بر کارايي سرمايه گذاري در نيرويکار در گروه شرکت هاي داراي محدوديت هاي مالي، کمتر است .
“Does stock price informativeness affect labor investment efficiency?” Journal of Corporate Finance, 38(C), 249-271.
“How does financial reporting quality relate to investment efficiency?” Journal of Accounting and Economics, 48(2-3), 112-131.
“Debt financing: Does it boost or hurt firm performance in product markets?” Journal of Financial Economics, 82, 135–172.
“The Impact of Product Market Competition on Investment Efficiency in Firms Listed on Tehran Stock Exchange.