چکیده:
تحقیق حاضر با هدف ارایه یک مدل شایستگی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی با هدف اشتغال در هزاره سوم انجام گرفت. تحقیق از حیث هدف کاربردی، از منظر شیوه اجرا توصیفی ـ پیمایشی است. برای شناسایی چیستی شایستگی فارغ التحصیلان دانشگاهی، از نظرات اساتید دانشگاه، خبرگان آموزشی و اجرایی استفاده شد. به کمک تحلیل محتوای استقرایی؛ شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله، 71 شاخص اصلی، در 15 بعد و سه مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 34 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. از نتایج آن پرسشنامه ای استخراج و در میان مدیران اجرایی و اساتید دانشگاهی تبریز توزیع و تعداد 108 پرسشنامه قابل تحلیل بدست آمد. تایید روایی و پایایی پرسشنامه و مدل نهایی پژوهش از طریق آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و معیار افزونگی مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش(میانگین هندسی میزان اشتراک و ضریب تعیین) برای مدل نهایی 694/. بدست آمد که مقدار مناسبی است. مدل نهایی شایستگی فارغ التحصیلان در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی شامل مولفههای شایستگی های اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیک، سیاسی و فرهنگی ارائه شد. نتایج پژوهش ضمن تاکید بر توسعه آموزش های مهارتی فردی، بیشتر شایستگی های حوزه مهارت های فکر، اندیشه و توانمندی های ذهنی را در اولویت قرار می دهد. میتوان نتیجه گرفت که نیروهای انسانی با مهارت های سنتی، در رقابت با روبات و هوش مصنوعی برای تصدی مشاغل، قادر به ادامه کار نبوده و ضروری است از طریق آموزش های مهارتی، به قابلیت های متنوع و جدیدی مجهز شوند تا از شایستگی لازم برای کار در شرایط موجود برخوردار باشند.
The present study aimed to provide a model of university graduates' eligibility for employment in the third millennium. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method. In order to identify the competence of university graduates, the opinions of university professors, educational and executive experts were used. In this research using inductive content analysis; By identifying 390 concept codes, coding and classifying them in three steps, finally 71 main criteria having 15 components and 3 dimensions, these indicators were explained and adjusted using a three-stage Delphi technique among 34 scientific and executive experts. A questionnaire was extracted from the results and distributed among the managers and university experts of Tabriz and 108 analyzable questionnaires were obtained. Confirmation of validity and reliability of the questionnaire and the final research model were assessed through the confirmatory factor analysis and redundancy tests. The goodness-of-fit criterion for the final model was 0.694, which is a good value. The final model of university graduates' competencies was presented at three levels: individual, group and organizational, including components of economic competencies, social competencies, technological competencies, political competencies and cultural competencies. The results of this study, while emphasizing the development of individual skills training, prioritize most competencies in the field of thinking skills and mental abilities. It can be concluded that human resources with traditional skills, in competition with robots and artificial intelligence for jobs, are not able to continue working and it is necessary to be equipped with new capabilities through skills training to be qualified to work in the current conditions.
خلاصه ماشینی:
Niu et al) • آموزش تقويت و بهبود ذهن مبتکر و طراح (٢٠٠٧ ,Malekifar) • مهارت حل مسئله شامل تعريف مسئله ، پيشنهاد گزينه ها و انتخاب بهترين (٢٠٢٠ ,Zahidi) اطلاعاتي - فناوري • مهارت گردآوري و جمع آوري اطلاعات در دنياي اطلاعات (٢٠١٣ ,Altynai) • مهارت سواد رسانه اي و شناخت نحوه بکارگيري از رسانه ها (٢٠١٢ ,Mioara) • مهارت مديريت جلسات و نشست ها و گزارش نويسي (٢٠١٤ ,negaAra) • مهارت و قابليت فراگيري دانش جديد (٢٠١٣ ,Altynai) • مهارت تحليل اطلاعات و درک الگوهاي ذهني (٢٠٢٠ ,Zahidi) • مهارت برخورد با عدم قطعيت ها (٢٠١٤ ,negaAra) • مهارت دارا بودن ذهن پرسشگر و جستجوگر (٢٠٠٧ ,Malekifar) سياسي • مهارت اعتماد به نفس و تصميم گيري در شرايط ابهام (٢٠٢٠ ,Mohammadi) • مهارت مديريت بر خويشتن و کنترل فردي (٢٠٢٠ ,Zahidi) • مهارت شايستگي همکاري و هماهنگي با فرهنگ هاي متنوع (٢٠١٢ ,Cetinavci) • مهارت پرورش تفکر انتقادي و خودشناسي (٢٠٢٠ ,Zahidi) • مهارت شناخت و کنترل هوش هيجاني (٢٠١٤ ,Shinal) فرهنگي • آموزش درک فرهنگي و کار در تنوع فرهنگي (٢٠١٤ ,Nazarenko) • مهارت ارتقاي انگيزه فردي و پشتکار در کار (٢٠٢١ ,.
Fu et al) • مهارت پاسخگويي در حوزه شغل و وظيفه سازماني (٢٠١٤ ,negaAra) • مهارت درک پوياييهاي گروهي و انجام همکاريهاي مجازي (٢٠١٥ ,Bekri) اجتماعي - شايستگيهاي • مهارت ارتباط موثر و درک رفتاري متقابل ( مهارت ارتباط شفاهي-کتبي) ( ,Malekifar ارتباطي حرفه اي (2007 فارغ • تسلط بر فناوري هاي ارتباطي و استفاده از آن در جهت بهبود فرآيندهاي سازمان ( ,Zahidi التحصيلان (2020 دانشگاه در • توانمندي تفکر حل مسائل در قالب گروه و تيم (٢٠٢١ ,Finn) اطلاعاتي - بعد گروهي • مهارت مديريت جلسات و نشست ها و گزارش نويسي (٢٠١٤ ,negaAra) فناوري • مهارت هدايت مذاکرات درون گروهي (٢٠١٤ ,Robbins) • مهارت و توانايي گفتگو و برقراري گفتمان (٢٠١٤ ,Robbins) سياسي • مهارت شناخت حقوق شهروندي و مراعات حقوق ديگران (٢٠٠١ ,Duisberg) • مهارت هوش فرهنگي و استفاده از آن در ارتباطات (٢٠١٥ ,.