چکیده:
مقاله حاضر با موضوع تاثیر ارزشیابی توصیفی بر فرسودگی تحصیلی و اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدایی
شهرستان ساوه از دیدگاه معلمان صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است از سوی
دیگر، تحقیق حاضر از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری مورد
استفاده در این پژوهش، عبارت است از کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان ساوه که تقریبا ٤٦٢ نفر
میباشند. در این پژوهش با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده ٢٦٠ نفر به عنوان
حجم نمونه در نظر گرفته شده است. در پژوهش حاضر از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای گردآوری
اطلاعات استفاده شده است. در بخش مطالعات کتابخانه ای، اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش از
کتب، نشریات تخصصی، مقالات، پایان نامه های دانشگاهی و سایت های علمی معتبر استخراج شد و در
بخش میدانی از روش پرسشنامه ای برای گردآوری دادهها استفاده شده است.
ارزشیابی توصیفی: پرسشنامه ارزشیابی توصیفی توسط خرم ور (١٣٩٣) بر اساس مبانی نظری و ابزارهای
موجود همچون بیرمی و همکاران (١٣٩٠) و زاهد بابلان و همکاران (١٣٩٠) طراحی و اعتباریابی شده
است، این پرسشنامه شامل ٣٢ گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت میباشد، پرسشنامه
چهار بعد مدیریتی، آموزشی، فیزیکی و روانی را مورد سنجش قرار میدهد. همچنین برای سنجش
فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه ١٥ سوالی مزلاچ و برای اندازه گیری اعتماد به نفس از پرسشنامه ١٠ سوالی
روزنبرگ بهره گرفته شده است.
نتایج نشان داد بین مولفه ارزشیابی توصیفی و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. پس
چنین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش میزان مولفه ارزشیابی توصیفی، میزان فرسودگی تحصیلی کاهش
مییابد. بین مولفه ارزشیابی توصیفی و اعتماد به نفس رابطه منفی و معناداری وجود دارد. پس چنین
میتوان نتیجه گرفت که با افزایش میزان مولفه ارزشیابی توصیفی، میزان اعتماد به نفس کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
(حسيني و عبداللهي، ١٣٩٨) در آموزش و پرورش هنگامي که از ارزشيابي سخن به ميان ميآيد، منظور ارزشيابي منظمي است که با استفاده از روش هاي خاص و به شيوه اي علمي، و به منظور آگاهي از پيشرفت تحصيلي، بهبود يا تغيير فرايند آموزش ، و اطلاع از تغييرات ايجاد شده در ساخت شناختي و فرايندهاي ذهني يادگيرندگان ، صورت مي گيرد مطالعات بين المللي در زمينه ارزشيابي تحصيلي نشان ميدهد که کشورهاي بسياري، در نظام آموزشي و ارزشيابي خود دست به اصلاحات زده اند، برخي از کشورهاي آسيايي مانند بنگلادش ، سريلانکا، هند و فيليپين براي پاسخگويي به نيازهاي عصر حاضر برنامه قابليت محور را آغاز کرده اند.
(مرادي پور، ١٣٩٨) با عنايت به موارد مطروحه پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال است که ارزشيابي توصيفي تا چه اندازه بر فرسودگي تحصيلي و اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدايي تاثير دارد؟ پيشينه تحقيق مرادي پور، (١٣٩٨) به مطالعه برآورد روش تدريس سه گانه با ميزان کارايي ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتداي ناحيه ١ شهرستان کرمانشاه پرداخته اند.
بحث و نتيجه گيري تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که بين ارزشيابي توصيفي بر فرسودگي تحصيلي و اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدايي شهرستان ساوه از ديدگاه معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که بين ارزشيابي توصيفي بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان ابتدايي از ديدگاه معلمان رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي حاصل از تجزيه وتحليل داده ها نشان داد ارزشيابي توصيفي بر اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدايي از ديدگاه معلمان تاثير معناداري دارد.