چکیده:
امروزه توانایی جذب مشتریان جدید در سازمانهای مختلف به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است. به این منظور سازمانها میبایست راه حلی برای مسئله کاهش تقاضا، از طریق جذب مشتریان جدید در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، مشتریان فعلی را حفظ و مشتریان جدید را جذب کنند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و مولفههای پویایی سیستمها برای بررسی عملکرد بانک سپه در این زمینه استفاده شد. استفاده از مدلسازی پویایی سیستمها برای مسئله جذب مشتریان در یک موسسه مالی از نوآوریهای این پژوهش محسوب میگردد. بدین منظور از 11 شاخص اصلی عملکرد سازمان که از ادبیات پژوهش استخراج گردید بهره گرفته شد. در مدل ارائه شده ارتباط ساختاری و میزان اهمیت هریک از متغیرها توسط افراد خبره مشخص شد. سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها تاثیر این عوامل بر نرخ جذب مشتری از طریق بانک و نرخ جذب مشتری از طریق تبلیغات در قالب نمودارهای علت و معلول نمایش داده شد. سپس برای تبیین کارکرد مدل پیشنهادی، متغیرهای پژوهش در قالب سه سناریو بررسی شدند تا میزان اثرگذاری هریک در شرایط مختلف مشخص شود. در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان ارائه شده و سناریوهای پیشنهادی، مشخص شد که با بکارگیری سناریو بهینه، نرخ جذب مشتری از طریق روابط تبیین شده مدل در حدود 20 درصد افزایش پیدا میکند. نتایج بدست آمده در این پژوهش میتواند مبنایی برای تبیین استراتژیهای جذب مشتری در بانک سپه قرار بگیرد.
Today, customer attraction ability has come to be known as a competitive advantage in different organizations. Taking this into account, organizations must deal with the problem of demand reduction by adopting a strategy that enables them to retain existing customers and attract new ones. Therefore, in the present study, the principles and components of system dynamics were used to investigate the performance of Sepah Bank in this field. Employment of system dynamic modeling for customer attraction purposes in a financial institution is one of the innovative aspects of the study. 11 main indicators of organizational performance extracted from the research literature were used for this purpose. In the presented model, the structural relationship and the significance of each variable were determined by experts. Afterwards, the system dynamics concepts were used to present (in causal loop diagram) the effect of these factors on the rate of customer attraction through banks and advertisement. In order to account for the functions of the proposed model, the researcher then examined the variables in three scenarios to determine the effectiveness of each under different conditions. Finally, the proposed scenarios showed that using the optimal scenario, one can improve customer attraction rate by 20% through the pre-determined model relations. The results of the study can be used toformulate customer attraction strategies in Sepah Bank.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدلی برای شبیه سازی عوامل مؤثر بر نرخ جذب مشتری با رویکرد پویایی سیستم در سازمان مورد مطالعه : بانک سپه جواد فغانی١، سید محمد زرگر٢*، غلامحسن شیر دل ٣، نازنین پیله وری ٤ ١- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران ٢- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان ، ایران ٣- دانشیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه ، دانشگاه قم ، قم ، ایران ٤- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠١/٠١/٠٨ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/٠٢/٢٨ چکیده امروزه توانایی جذب مشتریان جدید در سازمان های مختلف به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است .
اهمیت به تبیین مسائل جذب و حفظ مشتریان نقش مهمی در خروجی نهایی و افزایش کیفیت و در ادامه بهبود کیفیت خدمات به مشتریان دارد به همین منظور در پژوهش صورت 171 گرفته مدل ارائه شده براساس پیشینه و مرور ادبیات پژوهش با استفاده از نرم افزارهای کارآمد و بر اساس معیارها و متغیرهای مسئله اقدام به ارزیابی تأثیر مؤلفه های تعریف شده بر بهبود نرخ جذب و حفظ مشتری می نماید.
در مجموع با توجه به بررسی های انجام شده در مدل های ارائه شده در تحقیقات پیشین ، تأ یر این مؤلفه ها بر رضایت مشتری و نهایتاً جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی با روش سیستم های دینامیکی در نظر گرفته نشده است .