چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق از نظر سنجشپذیری دادهها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا (جمعآوری دادهها) جزء پژوهشهای اسنادی است. جامعة آماری تحقیق اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونة پژوهش تمامی گزارهها، احکام و مواد اسناد بود. نمونهگیری با توجه به هدف و روششناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از چکلیست کیفی استفاده شد. روایی ابزار تحقیق توسط صاحبنظران حوزة علوم تربیتی تأیید شد. یافتهها نشان داد جامعة آماری دارای گزارهها، مواد و بندهایی است که شامل واحد معنایی دلالتکننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافتهها نشان داد از دلالتهای به دست آمده از اسناد میتوان رمزهای را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقولهها و مقولهها دستهبندی شدند. به کارگیری شیوة استدلال استقرایی در نهایت، زیرمقولههای مانند خصوصیات شخصیتی؛ مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی – عقلانی، توجه به اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، وظایف سازمانی، قدرت علمی تخصصی، وظایف شغلی، خدمات سازمانی، رشد سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را آشکار کرد و به تناسب، آنها را در هر دو سند (اساسنامه و سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان) در ذیل سه مقولة ویژگی فردی، ویژگی حرفهای و ویژگی سازمانی قرار داد. در نتیجه، ویژگیهای معلم از منظر اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان در یکی از سه مقولة فردی، حرفهای و سازمانی جای میگیرد.
The purpose of this research was to examine the attributes of the upstream documents of the Farhangian University on the characteristics of the teacher. This research is a qualitative method of qualitative content analysis with a conventional approach. The statistical population was the upstream documents of the Farhangian University. The statistical sample was all the statements of the documents. Sampling was done purposefully. A checklist was used to collect information to answer the research questions. The results showed that the statistical society has predictions, materials and clauses that include semantic unit that affects teachers' characteristics. Also, the findings showed that the signatures obtained from the documents could be extracted to obtain teacher attributes. The teacher's characteristics are categorized under the categories and categories. Applying the method of inductive reasoning in the end are subcategories such as personality traits, pedagogical skills, mental-intellectual capabilities, attention to pedagogical principles, basic and special competencies, organizational tasks, specialized scientific power, job tasks, organizational services, organizational growth, empowerment, qualification and performance evaluation in proportion to both documents, classified in three categories of individual characteristics, professional characteristics, and organizational characteristics.
خلاصه ماشینی:
Model teacher است : معلماني از منظر دانشجويان شرکت کننده در تحقيق الگو هستند که صبور و هدفمند باشد؛ رفتار تبعيضي نداشته باشد؛ براي دانش آموزان وقت بگذارد تا آن ها را بشناسد و سبک هاي رفتاريش را با ويژگيهاي آن ها تطبيق دهد؛ رفتاري گشوده داشته باشد و تا حد ممکن در دسترس باشد؛ برآموزش موضوع درسياش تسلط داشته باشد؛ راه هاي برانگيختن و انگيزه دادن به دانش آموزان را بداند؛ براي تدريس اشتياق داشته باشد و خود را وقف تدريس کند؛ دانش آموزان را حمايت کند؛ در صورت انجام دادن خطا به جاي سرزنش ، آنها را به يادگيري وادار کند؛ به دانش آموزان براي تشخيص خطاهايشان و اصلاح آن ها کمک کند؛ شيفته انتقال دانش باشد؛ به طوري که فعال در شکل دهي به رشد دانش آموزانش درگير شود؛ داراي شايستگيهاي روان شناختي- پداگوژيکي، آکادميکي، مهارت کار با کامپيوتر، ارتباطي و تعاملي، علمي، خودآگاهي، واکنشي و خود- واکنشي؛ ضمن تشويق دانش آموزان به بيان افکار، احساسات ، ترس ها، و آرزوهايشان در کلاس جوي مبثت ايجاد ميکند و...
همچنين ، نظر به آشفتگيهاي موجود در اصطلاحات به کار رفته در تدوين شرح شغل معلم ، شرح وظايف سازماني معلم و ارزيابي عملکرد معلمان از يک سو و فقدان مقياس هاي بومي متکي بر اسناد بالادستي براي پژوهش در زمينۀ اثربخشي معلم از سوي ديگر انگيزة محقق در انجام اين تحقيق بود.