چکیده:
هدف پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای تفکر انتقادی و سرمایة روانشناختی در رضایت شغلی معلمان متأهل شهر تهران است. برای گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی و همبستگی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش را کلیۀ معلمان شاغل در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل میدادند که از آن میان، تعداد 142 معلم شامل 70 نفر زن (8 نفر زیر 5 سال، 16 نفر بین 10-6 سال، 11 نفر بین 15-11 سال، 32 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) و 72 نفر مرد (4 نفر زیر 5 سال، 11 نفر بین 10-6 سال، 23 نفر بین 15-11 سال، 29 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) به روش دردسترس و داوطلب برای شرکت در پژوهش از مناطق 1، 2، 4، 6، 10 و 15 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 انتخاب شدند و پرسشنامة تفکر انتقادی کالیفرنیا، سرمایة روانشناختی لوتانز و رضایت شغلی فیلد و روث را تکمیل کردند. دادههای گردآوریشده با روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین رضایت شغلی معلمان 27/63 و بیشترین میانگین در سرمایههای روانشناختی در بعد امیدواری با نمرۀ 94/23 و بیشترین میانگین در تفکر انتقادی در بعد مهارت استدلال استقرایی با نمرۀ 57/4 است. در حالی که دامنۀ نمرۀ تفکر انتقادی بین 34-0 است که نشاندهندۀ نمرات پایین معلمان در انواع مهارتهای تفکر انتقادی است.
The aim of this study was to investigate the role of critical thinking components and psychological capital in the job satisfaction of married teachers in Tehran. Descriptive and correlation methods have been used to collect and analyze information. The research population consisted of all teachers working in the education areas of Tehran, of which 142 teachers, including 70 women (8 under 5 years, 16 between 6-10 years, 11 between 11-15 Years, 32 people with more than 15 years of service) and 72 men (4 people under 5 years, 11 people between 6-10 years old, 23 people between 11-15 years old, 29 people with more than 15 years of service) available and volunteer To participate in the research, they were selected from 1, 2, 4, 6, 10 and 15 education districts of Tehran in the academic year 2009-2010 and completed the California Critical Thinking Questionnaire, Lutens Psychological Capital and Field and Ruth Job Satisfaction. The collected data were analyzed by correlation and stepwise regression. The results showed that the average job satisfaction of teachers was 63.27 and the highest average in psychological capital in the dimension of hope with a score of 23.94 and the highest average in critical thinking in the dimension of inductive reasoning skills with a score of 4.57. While the critical thinking score range is between 0-34, which indicates the low scores of teachers in a variety of critical thinking skills.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ پژوهش را کليۀ معلمان شاغل در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکيل ميدادند که از آن ميان ، تعداد ١٤٢ معلم شامل ٧٠ نفر زن (٨ نفر زير ٥ سال ، ١٦ نفر بين ١٠-٦ سال ، ١١ نفر بين ١٥-١١ سال ، ٣٢ نفر بيش از ١٥ سابقۀ خدمت ) و ٧٢ نفر مرد (٤ نفر زير ٥ سال ، ١١ نفر بين ١٠-٦ سال ، ٢٣ نفر بين ١٥-١١ سال ، ٢٩ نفر بيش از ١٥ سابقۀ خدمت ) به روش دردسترس و داوطلب براي شرکت در پژوهش از مناطق ١، ٢، ٤، ٦، ١٠ و ١٥ آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨ انتخاب شدند و پرسشنامۀ تفکر انتقادي کاليفرنيا، سرمايۀ روان شناختي لوتانز و رضايت شغلي فيلد و روث را تکميل کردند.
در واقع ، مشکلات و عدم موفقيت دانش آموزان در آموزش ها؛ در نظام آموزشي حاضر مشکلات فراواني را فرا روي فراگيران و جامعه قرار داده است که بنا به گزارشات مستند روند تسهيل و بهبود فعاليت هاي آموزشي را با مشکل مواجه کرده و با درنظرگرفتن پژوهش هاي انجام شده اهميت تفکر انتقادي و سرمايه هاي روان شناختي معلمان همراه با رضايت شغلي و رويکر مؤثر و 1.
بنابراين ، در اين پژوهش هدف بررسي رابطۀ بين تفکر انتقادي و سرمايه هاي روان شناختي در پيش بيني رضايت شغلي معلمان متأهل شهر تهران است .
The role of psychological capital and trust in individual performance and job satisfaction relationship: A test of multiple mediation model.
The relationship between psychological capital and job satisfaction of university physical education teachers in Taiwan: Job stress and job burnout as mediators.