چکیده:
بررسی دیدگاههای دانشجویان به عنوان دریافتکنندگان اصلی خدمات آموزش عالی در ارتقای کیفی و کمی خدمات ارائه شده در این حیطه نقش مهمی دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین کیفیت خدمات آموزشی درس طراحی معماری (2) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از دیدگاه دانشجویان بر اساس مدل سروکوال میباشد. در زمینه دروس رشته کارشناسی مهندسی معماری، با توجه به اینکه دروس طراحی معماری به دلیل ایجاد ارتباط بین دیدگاههای نظری و اجرایی، مهمترین بخش در تعلیمات و بدنه اصلی آموزشی این رشته محسوب میشوند؛ لذا ارزیابی کیفی در زمینه خدمات آموزشی ارائه شده مرتبط با این دروس ضروری به نظر میرسد. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی معماری در دانشگاه آزاد واحد تبریز که در حال گذراندن درس طراحی معماری (2) در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند، میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سروکوال بوده که در ابعاد پنجگانه شامل بُعد فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی کیفیت خدمات آموزشی را مورد سنجش قرار میدهد. برای تعیین شکاف کیفیت، تفاضل بین نمرات سطح ادراک و سطح مورد انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی سنجیده میشود. بر اساس مطالعات انجام گرفته، مؤلفهها، معیارها و شاخصهای تحقیق با توجه به ابعاد کیفیت خدمات مدل سروکوال تبیین شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که از منظر دانشجویان در ابعاد پنجگانه سروکوال، کیفیت خدمات آموزشی در درس طراحی معماری (2) پایینتر از سطح انتظار آنها بوده است. بیشترین و کمترین شکاف به ترتیب در بعد پاسخگویی و تضمین مشاهده گردید. این موضوع نشاندهنده لزوم توجه بیشتر اساتید و کادر آموزشی به کیفیت ارتباط و تعامل با دانشجویان و اهمیت اولویتبندی و اقدامات مدیریتی مناسب در جهت رفع یا کاهش شکاف کیفیت در سایر ابعاد میباشد.
The present study was performed to measure the quality of educational services of architectural design II course from the viewpoint of students at Islamic Azad University of Tabriz based on SERVQUAL model. In the field of architectural engineering courses, architectural design courses are considered to be the most important part of the education and the main body of the curriculum due to linking between theoretical and executive views. Therefore, studying the quality of services offered in architectural design courses from the viewpoint of students is necessary. The research is practical and its methodology is a surveying approach. The research statistical population included all undergraduate students of architectural engineering discipline at Azad University of Tabriz who were studying the architectural design II course during the first semester of the academic year of 2017-2018. The data collection tool was SERVQUAL questionnaire, which measures the quality of services in five dimensions based on the Likert scale. These dimensions are tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy. The difference between the scores of the level of perception (present status) and the expected (desired status) level of education services was measured to determine the quality gap. According to the five quality dimensions of SERVQUAL model, the components, criteria and indicators of the research were explained. The research results indicated that the quality gap of services is negative in all five dimensions. The highest mean gap was related to the responsiveness dimension and the lowest mean gap was seen at the assurance dimension. The highest negative gap in responsiveness indicates that the quality of responsiveness of staff and professors do not meet the expectations of the students. This issue emphasizes the need for professors and teaching staff to pay more attention to the quality of communication and interaction with students.