چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتها موضوع حساسیتبرانگیز و مورد توجه در سالهای اخیر بوده است و با توجه به اینکه سرمایة اجتماعی وسیلهای برای رسیدن به اهداف و منافع فردی و گروهی و جامعه است، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار بر رابطة بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت در جهت ارتقای سرمایة اجتماعی است. بدین منظور نمونهای شامل 160 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1389 تا 1398 برای آزمون فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش متغیر استراتژی کسبوکار را به عنوان متغیر تعدیلگر و تأثیرگذار بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت نشان میدهد. پیشنهاد میشود برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با رابطة مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت متغیرهای دیگری مانند استراتژیهای کسبوکار در نظر گرفته شود.
As a sensitive issue, companies’ social responsibility has grabbed much attention in recent years. Since social capital is a means to achieve individual, collective, and social goals and benefits, the purpose of this study was examining the effect of business strategy on the relationship between companies’ social responsibility and value in order to increase social capital. To this end, a sample of 160 companied enlisted on Tehran Stock Exchange in the 2010-2019 period was used to test the study hypotheses. The findings of the study revealed the business strategy variable as the moderating variable affecting the relationship between a company’s social capital and value. Future studies are suggested to examine the relationship between a company’s social responsibility and value through other variables.