چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای بخشودگی بین فردی در رابطه بین تمایزیافتگی و شایستگی اجتماعی دانشجویان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان دختر دانشگاه تهران در همه مقاطع در سال 1399 بودند. بهمنظور جمع آوری دادهها 378 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین مورد سنجش قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) (پرندین، 1385)، پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) (اِسکورن و اِسمیت، 2003) و مقیاس بخشودگی بینفردی (IFS) (احتشامزاده و همکاران، 1389) انجام شد. دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 تحلیل شدند. ضرایب مسیر تمایزیافتگی بر بخشودگی بین فردی (001/0=P، 635/0=β) و بخشودگی بین فردی بر شایستگی اجتماعی (001/0=p، 649/0=β) معنادار بود (05/0>P)؛ اما مسیر مستقیم تمایزیافتگی بر شایستگی اجتماعی معنادار نبود (122/0=p، 149/0=β). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که مسیر غیرمستقیم تمایزیافتگی بر شایستگی اجتماعی با نقش میانجی بخشودگی بینفردی (001/0=P، 412/0=β) معنادار بود (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که بخشودگی بینفردی بین تمایزیافتگی و شایستگی اجتماعی دانشجویان دختر نقش میانجی کامل دارد.
This study aimed to investigate the mediating role of interpersonal forgiveness in the relationship between differentiation and students' social competence. The present study is descriptive correlation and is a kind of structural equation modeling. The statistical population of this study included female students of the University of Tehran with all degrees in 2020. In order to collect data, 378 of them participated in the convenience sampling method and answered the questionnaires in an online survey. Data were collected using the Social Competence Questionnaire; SCQ (Parandin, 2006); Differentiation of Self Inventory; DSI (Skowron & Schmitt, 2003) and Interpersonal Forgiveness Scale; IFS (Ehteshamzadeh et al., 2011). Data were analyzed by structural equation modeling using SPSS-24 and AMOS-24 software. The pathway coefficients of differentiation on interpersonal forgiveness (β=0.635, P=0.001) and interpersonal forgiveness on social competence (β=0.649, P=0.001) were significant (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 نقش واسطه اي بخشودگي بين فردي در رابطه بين تمايز يافتگي و شايستگي اجتماعي دانشجويان The mediating role of interpersonal forgiveness in the relationship between students' differentiation and social competence معصومه صفري Masoomeh Safari Ph. D Student, Department of Counseling, Roudehen دانشجوي دکتري مشاوره ، گروه مشاوره ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
Data were collected using the Social Competence Questionnaire; (SCQ) (پرندين ، ١٣٨٥)، پرسشنامه تمايزيافتگي خود (DSI) (اسکورن SCQ (Parandin, 2006); Differentiation of Self و اسميت ، ٢٠٠٣) و مقياس بخشودگي بين فردي (IFS) (احتشام زاده و Inventory; DSI (Skowron & Schmitt, 2003) and Interpersonal Forgiveness Scale; IFS همکاران ، ١٣٨٩) انجام شد.
emotional نقش واسطه اي بخشودگي بين فردي در رابطه بين تمايز يافتگي و شايستگي اجتماعي دانشجويان The mediating role of interpersonal forgiveness in the relationship between students' differentiation and social competence کسب مجوز از رياست مرکز مشاوره دانشگاه تهران پرسشنامه ها به همراه فراخوان شرکت در اين پژوهش در کانال هاي رسمي دانشگاه اعم از کانال مرکز مشاوره ، کانال خوابگاه ها ملقب به کوهسار، کانال دانشکده روان شناسي و کانال اختصاصي دانشگاه قرار گرفت .