چکیده:
خواب یکی از مهمترین فرایندهای چرخههای شبانهروزی است که نقش زیادی در سلامت ذهنی و جسمی فرد بویژه در دوران نوجوانی دارد. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی کیفیت خواب دانشآموزان بر اساس حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای توصیفی و از لحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره منوسطه دوم دبیرستان شهرستان دامغان در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آنها 329 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی حساسیت اضطرابیASI (ریس و همکاران، 1986)، اعتیاد به اینترنت IAT (یانگ، 1998)، بهشیاری MMAS(رایان و براون، 2003) و کیفیت خوابPSQI (بویس، 1989) بود. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری با کیفیت خواب دانشآموزان رابطه معناداری وجود داشت (05/0p). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متفیرهای پیش بین حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری میتوانند 17/0واریانس کیفیت خواب را در دانشآموزان تبیین کنند (001/0p). نتایج نشان میدهدکه حساسیت اضطرابی، اعتیاد به اینترنت و بهشیاری در کیفیت خواب دانشآموزان نقش دارد. توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت به نقش این متغیرها میتواند در بهبود کیفیت خواب دانشآموزان نقش مؤثر و پیشگیرانه داشته باشد.
Sleep is one of the most important processes of circadian cycles that play a major role in mental and physical health, especially during adolescence. The purpose of the present study was to predict the quality of sleep in students based on anxiety sensitivity, Internet addiction, and mindfulness. The present study is descriptive research in terms of purpose and correlational in terms of method. The study population included all high school girls and boys students of Damghan City in 2020-2021, among them 329 students selected as a sample by multi-stage random cluster sampling. Research questionnaires included: an anxiety sensitivity questionnaire (Reese & et al, 1986), an Internet addiction questionnaire (Young, 1998), a mindfulness questionnaire (Ryan, Brown, 2003), and a quality of sleep questionnaire (Boyce, 1989). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings showed that there was a significant relationship between anxiety sensitivity, Internet addiction, and mindfulness with students' sleep quality (p Also, the results of multiple regression showed that anxiety sensitivity, internet addiction, and mindfulness can explain the 0.17 variance in quality of sleep in students (p anxiety sensitivity, Internet addiction, and mindfulness effected on students' sleep quality. psychologists and health professionals are advised to pay more attention to the role of these variables in improving students' sleep quality.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 پيش بيني کيفيت خواب دانش آموزان بر اساس حساسيت اضطرابي ، اعتياد به اينترنت و بهشياري Predicting Students' Sleep Quality based on Anxiety Sensitivity, Internet Addiction and Mindfulness معصومه قريب بلوک Masoumeh Gharib Bolouk Ph. D Student of Psychology, Department of Educational دانشجوي دکتراي تخصصي روانشناسي ، گروه روانشناسي ، دانشگاه محقق Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
The purpose of the پيش بيني کيفيت خواب دانش آموزان اساس حساسيت اضطرابي ، اعتياد به present study was to predict the quality of sleep in بر students based on anxiety sensitivity, Internet addiction, اينترنت و بهشياري بود.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آذر ١٤٠٠ پذيرش : ارديبهشت ١٤٠١ ويرايش نهايي: تير ١٤٠١ مقدمه پيش بيني کيفيت خواب دانش آموزان بر اساس حساسيت اضطرابي ، اعتياد به اينترنت و بهشياري Predicting Students' Sleep Quality based on Anxiety Sensitivity, Internet Addiction and Mindfulness در نوجواني مغز در حال رشد است و خواب براي رشد سالم مغز لازم است .
Widyanto & McMurran پيش بيني کيفيت خواب دانش آموزان بر اساس حساسيت اضطرابي ، اعتياد به اينترنت و بهشياري Predicting Students' Sleep Quality based on Anxiety Sensitivity, Internet Addiction and Mindfulness علوي و همکاران (١٣٨٩) در مقاله اي روايي و پايايي اين پرسشنامه را بررسي کردند و نتيجه گرفتند که نسخه ي ترجمه شده اين پرسشنامه از روايي همگراي مناسبي با پرسشنامه تشخيصي يانگ ١ (YDQ) برخوردار است و مقدار آن ٠/٥٠ گزارش شده است و همچنين با استفاده از روش الفاي کرنباخ (٠/٧٢) نشان دادند که اين ابزار پايايي مناسبي دارد.