چکیده:
تدوین یک چارچوب هنجاری رسانهای؛ خاص خبرگزاری بینالمللی داخل کشور، ضرورتی تام دارد چرا که کلیه کارگزاران رسانه را یاری میدهد تا در انتشار و دروازهبانی خبر از هنجارها، ارزشها و باورهای فرهنگی ایران اسلامی بهره بگیرند. پژوهش حاضر، از روش کیفی برای فهم مسئله هنجار رسانهای مطلوب خبرگزاری بینالمللی داخل کشور بهره گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و کارشناسان حوزه رسانه و خبرگزاری با سابقه مدیریتی در زمینه خبر و رسانه خبری در برمیگیرند که پژوهشگران بهطورهدفمند، پس از مصاحبه با 20 تن از آنان در حوزه مورد نظر به اشباع نظری دست پیدا کردند. یافتههای حاصل از تحلیل تماتیک، دربرگیرنده سه تم اصلی «هنجارهای مرجعیت حرفهای، هنجارهای کاربردی (سیاستی) و هنجارهای ارزشی» بوده است. بر اساس یافتههای مرتبط با «هنجارهای مرجعیت حرفهای» ، از آنجا که پوشش خبری خبرگزاریها در حال حاضر، تحت تاثیر سلایق و جریانهای خرد و کلان اغلب سیاسی است و خطمشیهای کلی نیز از جانب عوامل نامبرده تعیین میشوند، برنامهریزی برای نیل به مرجعیت حرفهای ذیل یک هنجار رسانهای، قادر است جایگاه و پایگاه خبرگزاری را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. یافتهها در خصوص «هنجارهای کاربردی (سیاستی)» نیز حاکی از آن است که خبرگزاریها برای احراز اعتبار و کسب مرجعیت، بنا به بافت هر جامعه، ناچار از رعایت هنجارهای اجتماعی خاصی هستند. همچنین یافتههای مرتبط با «هنجارهای ارزشی» نشان میدهند که خبرگزاریها بنا به تاثیرشان از بافتهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت، از اصول و هنجارهای ارزشی متفاوتی پیروی میکنند.
It is imperative to develop a normative media frame for the domestic international news agency. Because it helps all media agents to use the norms, values and cultural beliefs of Islamic Iran in gate keeping and publishing news. The study used a qualitative method to understand the desired media norm of international news agency in the country. The statistical population of this study was media and news experts with management background in news and news media field from whom 20 people were selected purposefully. Findings from thematic analysis includes three main themes: "norms of expertise authority, applied norms (policy), and value norms". Based on the findings related to the "norms of expertise authority", since the coverage of news agencies is currently influenced by the tastes and micro and macro political issues, which also determine general policies, planning to achieve expertise authority under a media norm is able to enhance the news agency's position. The findings of "applied norms (policy)" also indicate that news agencies must adhere to certain social norms in order to gain credibility and authority, depending on the context of each society. Findings related to "value norms" also show that news agencies follow different value principles and norms depending on their different cultural, political, social and economic contexts.
خلاصه ماشینی:
یافته هـای پژوهش آنـان نشـان داده اسـت کـه بـا توجـه بـه بافـت اجتماعی /سیاسـی متفـاوت ایـران از جستـاری بـر هنجــار رســانــه ای مطلــوب کشـورهای غربـی ، الگـوی هنجـار رسـانه ای ایـران بـا وجـود برخـی شـباهت ها، خبـرگزاری بین المللی تفاوت هـای عظیمـی بـا سـایر الگوهـای رسـانه ای در دنیـا دارد.
به عبارت دیگـر، موضوعیت یافتـن یـک رویدادای که در خبرگزاری هـا به عنوان یک خبر و وارد فرایند رسـانه ای جستـاری بـر هنجــار رســانــه ای مطلــوب می شـود، ناشـی از پیش بینـی واکنش هایـی اسـت کـه از جانـب جامعـه مخاطبـان خبـرگزاری بین المللی مفـروض در نظـر گرفتـه می شـود، بـر این اسـاس ، لزوم تنـوع پوشـش های موضوعی داخــــــل کشــــور در اهمیـت و اعتبـار یـک خبرگـزاری به عنـوان یـک تدبیـر و سیاسـت برنامه ریـزی شـده ، تابـع یک هنجـار کاربردی اسـت .
ایـن امر برای وجهه رسـانه ای خبرگزاری ها به سـبب سـاختار جستـاری بـر هنجــار رســانــه ای مطلــوب و ماهیـت درونی شـان از یکسـو ممکـن اسـت به صـورت کامـل ، معطـوف بـه خصلت خبـرگزاری بین المللی حرفـه ای بـودن در رسـانه در نظـر گرفتـه شـود ولـی از سـوی دیگـر، ایـن امـکان داخــــــل کشــــور نیـز وجـود دارد کـه خصایـص و مختصـات یـک ارزش به صـورت کامـل رسـانه را معطـوف به خـود کنـد، در هـر دو حالت ، تقـدم و تأخـر ارزش ها جهت های رسـانه ای خبرگـزاری را تحـت تأثیـر قـرار می دهد.
Normatve Media Theory in a Changed Media Landscape and Globalized Society, in Communicaton and Media Ethics in South Africa, Edited by Nathalie Hyde-Clarke.