چکیده:
موضوع بهرهگیری و پرورش منتورهای کارآفرینی نگرشی تازه برای توسعه پایدار زیستبوم کارآفرینی است که ضرورت پرداختن به آن برای حفظ و احیاء مهمترین رکن فضای کسبوکار یعنی سرمایه انسانی، امری درخور توجه است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اکوسیستم پرورش منتورهای کارآفرینی شکلگرفته و در این رابطه، ضمن تشریح مفهوم، به تبیین عوامل زیست بوم و محیطی شکلگیری آن پرداخته است. این تحقیق از منظر نتیجه، کاربردی و از منظر نوع در زمره تحقیقات کیفی گروه کانونی، قرار میگیرد. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و برای تایید کیفیت دادهها در هنگام اجرای تکنیک دلفی فازی از پرسشنامه استفاده شده است. قلمروی زمانی این پژوهش، سالهای 1397 و 1398بوده است. خبرگان منتوری کارآفرینی فعال در شتابدهندههای استان تهران، مشارکتکنندگان تحقیق را تشکیل دادند. نمونهگیری هدفمند بوده و با استفاده از روش گلولة برفی 11 نفر انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد مقولات آموزش و پرورش منتوری، عوامل سازمانی و دولتی در بعد عوامل رسمی و جامعه و فرهنگ منتورپرور و خانواده منتوری در بعد عوامل غیررسمی به همراه 12 مفهوم، الگوی اکوسیستم پرورش منتور کارآفرینی را تشکیل میدهند.
The issue of exploiting and nurturing entrepreneurial mentors is a new approach to the sustainable development of the entrepreneurship ecosystem. The present study was formed with the aim of developing ecosystem of entrepreneurship mentors and in this regard, while explaining the concept, has explained the ecological and environmental factors of its formation. This research is exploratory in terms of purpose, developmental in terms of result, and qualitative in terms of data type. Interview and questionnaire tools were used to collect information and confirm their quality. Content analysis methods were used to extract information from the interview data. Entrepreneurship mentors in accelerators in Tehran province formed the research participants. Sampling was purposeful and 11 participant were selected using the snowball method. Findings show that the categories of mentoring education, organizational and governmental factors in the dimension of formal factors and society and mentoring culture and mentoring family in the dimension of informal factors along with 12 concepts form the model of entrepreneurial mentoring ecosystem.
خلاصه ماشینی:
Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran Received: 25 Jul. 2021 Accepted: 4 Feb. 2022 Abstract The issue of exploiting and nurturing entrepreneurial mentors is a new approach to the sustainable development of the entrepreneurship ecosystem.
(٢٠١٩ از آنجا که عوامل محیطی و اکوسیستم پـرورش منتـور کـارآفرینی، کمتـر مـورد توجـه محققان ، کارشناسان و برنامه ریزان اجتماعی قرارگرفته است ؛ این تحقیق در اولـین گـام تـلاش دارد نسبت به تبیین عوامل و شناسایی فضای کلی حاکم در یک روند پرورشی پرداختـه و ایـن حرکت را آغازی بـرای طراحـی درسـت برنامـه های پرورشـی عمیـق تر در ایـن حـوزه معرفـی میکند.
05 ٢ ٢ ٢ ٣ ٣ ٢ ٣ ٣ ٢ ٢ ٢ فرایندهای آموزشی منتوری ٢ ٢ ٢ ٢ ٣ ٣ ٣ ٣ ٢ ١ برنامه ریزی آموزشی منتوری ٢ ٣ ٢ ٤ ٤ ٣ ٤ ٣ ١ منتوریابی هدفمند ٣ ٢ ٢ ٢ ٤ ٢ ٤ ٤ غنی سازی آموزشی منتوری ٢ ٢ ٢ ١ ١ ٢ ٢ خط مشی های حمایتی ٤ ٣ ٢ ٢ ٣ ٣ مسیرسازی حرفه ای ٢ ٣ ٣ ٢ ٢ تشکیل انجمن های حرفه ای منتوری ٢ ٣ ٢ ١ ارزش گذاری اجتماعی ٣ ٣ ٢ فعالیت های ترویجی اجتماعی ٢ ٢ اولویت بخشی به علم در خانواده ٣ توجه به مسئولیت اجتماعی در خانواده خانوادة همراه تدوین الگوی اکوسیستم پرورش منتور کارآفرینی: پس از توافق خبرگان ، مفاهیم با توجـه به سنخیت و تقارب با سایر مفاهیم کشف شده ، در ذیل یک مفهوم کلان تـر قـرار گرفتـه و ایـن فرآیند بارها و بارها تکرار گردید تا پس از پالایش های مکـرر، بـر اسـاس قرابـت مفهـومی، در مفاهیم انتزاعیتر به عنوان مقوله ، سازمان دهی گردند.