چکیده:
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تشکیل شتابدهنده دانشگاهی با رویکردآمادگی روانی درراستای کارآفرینی به عنوان یکی از ماموریتهای اصلی دانشگاهها انجام شده است.برای رسیدن به هدف این تحقیق با استفاده از روش آمیخته ابتدابامصاحبه عمیق ازمدیران دانشگاه ها وشتاب دهنده های منتخب که 12 نفر به صورت هدفمندانتخاب شده بودند،دادهها به روش تحلیل محتوای تلخیصی تجزیه و تحلیل شد سپس نتایج بخش کیفی درقالب پرسشنامه د اختیار 28 نفر از کارکنان شتاب دهنده های دانشگاهی که براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده بودند قرار گرفت و دادههای بخش کمی باروش معادلات ساختاری والگوریتم حداقل مربعات جزیی موردتحلیل قرار گرفت.یافتههای بخش کیفی شامل 5 بعد(تغییر فرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی، احساس نیاز به تشکیل شتابدهنده، قابلیتهای فردی، خدمات شتابدهندهها، نقش دولت درراه اندازی شتابدهندهها)، 11 مولفه (تحول در هسته مدیران دانشگاهی، بسترسازی اجرایی، نیاز دانشگاه، نیاز جامعه، قابلیتهای روانشناختی، مهارتهای شغلی، خدمات آموزشی، خدمات مشاورهایی، خدمات فنی، کمکهای دولتی، آمادگی روانی مسئولان) و 67 شاخص بود. یافتههای بخش کمی حاکی از برازش قوی مدل اندازهگیری، ساختاری و کلی بودنتیجه تحقیق حاضر نشان داد که احساس نیاز به تشکیل شتابدهندهها ب تغییر فرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی و برنقش دولت درتشکیل شتابدهندهها اثرگذار است وتغییرفرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی بر قابلیتهای فردی اثرمستقیم داردامانقش دولت درتشکیل شتابدهندها برقابلیتهای فردی تاثیرگذاری مستقیمی نداردو قابلیتهای فردی برخدمات شتابدهندهها نیز تاثیرگذاری مستقیم دارد
The present study aims to provide a model for the formation of university accelerators with a psychological readiness approach to entrepreneurship as one of the main missions of universities. To achieve the purpose of this study, using a mixed-method, the data were first analyzed by summary content analysis method with in-depth interviews with university administrators and selected accelerators, 12 of whom were purposefully selected. Then the results of the qualitative section in the form of a questionnaire were given to 28 university accelerator employees who were selected based on the Krejcie and Morgan table and the data of the quantitative section were analyzed by structural equation method and partial least squares algorithm. Qualitative sector findings include 5 dimensions (changing university culture towards accelerator, feeling the need to form an accelerator, individual capabilities, accelerator services, the role of government in launching accelerators), 11 Component (transformation in the core of university administrators, executive context, university needs, community needs, psychological capabilities, job skills, educational services, counseling services, technical services, government assistance, psychological readiness of officials) and 67 indicators Was. Quantitative findings showed a strong fit of the measurement model, structural and general. The results of the present study showed that the feeling of the need to form accelerators affects the change of academic culture towards acceleration and the role of government in the formation of accelerators and the change of academic culture towards acceleration has a direct effect on individual capabilities. But the role of government in the formation of accelerators does not have a direct impact on individual capabilities, and individual capabilities also have a direct impact on accelerator services.
خلاصه ماشینی:
استاد گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی دانشگاه مازندران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٧/٠٦ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٩/١٧ چکیده تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تشکیل شتاب دهنده دانشگاهی با رویکرد آمادگی روانی انجام شده است .
با توجه به نقش واقعی و بالقوه مدیران و کارکنان دانشگاه هـا جهـت تشـکیل شتاب دهنده های دانشگاهی برای رفع نیازهای شـغلی جامعـه و اهمیـت آن در توسـعه اقتصـادی کشور، تحقیقات در این حوزه در کشورمان محدود بوده و مساله تحقیق حاضـر ایـن اسـت کـه تشکیل شتاب دهنده دانشگاهی با رویکرد آمادگی روانـی جهـت کـارآفرینی دارای چـه ابعـاد، مولفه ها و شاخص هـایی اسـت .
تحلیل کردن نتـایج حاصـل از فراینـد کدگـذاری؛ بـر اسـاس نتـایج بخـش کیفـی مـدیران دانشگاه ها و مسئولان جامعه نیازبه ایجاد شتاب دهنده های دانشگاهی را احساس نمودنـد و تـاثیر 1 SPSS این احساس نیاز منتج به این شد که تصمیم گیرندگان حـوزه دانشـگاه دانشـگاه هـا را بـه سـمت شتاب دهی ایده های نو سوق دهند و تصمیم گیرندگان سیاست های دولتی نیز با ایجـاد آمـادگی روانی در مسئولان و برنامه کمک هـای دولتـی در ایجـاد شـتاب دهنـده هـای دانشـگاهی گـامی تاثیرگذار بردارند.
ضریب معناداری t مدل تشکیل شتاب دهنده های دانشگاهی در شکل ٢ مقادیر t برای ارزیابی بخش ساختاری مدل نشان داده شده است .
با توجه به شکل ١ و اینکه مقدار ضریب تعیین برای بعد تغییر فرهنگ دانشگاهی به سمت شتاب دهی (٠/٦٣٧)، بعد نقش دولت در تشکیل شتاب دهنده (٠/٧٢٧)، قابلیت های فردی (٠/٤٤٤) و خدمات شتاب دهنده (٠/٥٧٢) محاسبه شده است ، با در نظر گرفتن سه مقدار ملاک، مناسب بودن برازش مدل ساختاری تایید میشود.