چکیده:
تیم هایکارآفرینانه ازجمله عوامـل پیشـران در کسبوکارهای صنعت فناوری اطلاعات میباشند و ناهمگونی تیمها، بزرگترین چالش و درعینحال بزرگترین فرصت برای صاحبان کسبوکار میباشد و آثار مثبتی در نتایج عملکرد کسبوکارها دارد، بااینحال در زمینه فناوری اطلاعات تحقیق چندانی در ارتباط با نحوه تأثیر انواع ناهمگونیهای تیمهای کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکارها انجامنشده است، بنابراین، با توجه به اهمیـت موضوع، در این پژوهش ابتدا به نوع شناسی ناهمگونی تیمهای کارآفرینانه پرداختیم و سپس به بررسی تأثیرات انواع این ناهمگونیها (اطلاعاتی، اجتماعی و ارزشی) بر عملکرد کسبوکارهای صنعت فناوری اطلاعات و نقش تعدیل گری رهبری مشارکتی دراینارتباط پرداخته شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی-همبستگی است. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بین 100 نفر از رهبران کسبوکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات شهر تهران در سال 1399 که بهطور تیمی راهاندازی و اداره میشدند، با روش نمونهگیری تصادفی ساده آزمون شده است. دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرمافزار PLS 3 Smart تجزیهوتحلیل گردید. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراجشده بالاتر از 5/0 بوده و روایی و پایایی سازهها تأیید شد. بر اساس نتایج پژوهش در بین تمامی این سازهها، از بین مؤلفههای ناهمگونی اطلاعاتی (ناهمگونی تحصیلی) از بین مؤلفههای ناهمگونی اجتماعی (ناهمگونی سنی) از بین مؤلفههای ناهمگونی ارزشی (ناهمگونی اعتقادی) بالاترین ضریب مسیر تأثیرگذاری را بر روی عملکرد کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات دارند، همچنین یافتههای حاصل از بررسی نقش تعدیل گری رهبری مشارکتی نیز مؤید اثرات تعدیلی مثبت این متغیر است.
AbstractEntrepreneurial teams are one of the driving forces in IT industry businesses, and team heterogeneity is the biggest challenge and also the biggest opportunity for business owners and has a positive effect on the performance results of businesses. However, little research has been done in the field of information technology on how the types of heterogeneity of entrepreneurial teams affect business performance. Therefore, considering the importance of the subject, in this study, we first dealt with the typology of heterogeneity (diversity) of entrepreneurial teams. Then, the effects of these heterogeneities (information, social and value) on the performance of IT industry businesses and the moderating role of participatory leadership in this regard were examined. This research is of applied type and in terms of research method is from the descriptive-correlation branch. The measurement tool is a questionnaire that has been tested by 100 randomly active business leaders in the information technology industry in Tehran, which were set up and managed as a team, by random sampling method. The data obtained from this study were analyzed using path analysis and PLS software. Cronbach's alpha for all structures was higher than 0.7 and the mean value of variance extracted was higher than 0.5 and the validity and reliability of the structures were confirmed. According to the research results, educational heterogeneity among the variables of information heterogeneity, age heterogeneity among the variables of social heterogeneity and belief heterogeneity among the variables of value heterogeneity have the highest path of impact on the performance of businesses in the field of information technology. Findings from the study of the moderating role of Shared leadership also confirm the positive adjustment effects of this variable.Keywords: Heterogeneity of entrepreneurial teams, Business performance, Shared leadership
خلاصه ماشینی:
Klotz et al) به همین دلیل در این تحقیق بـا توجه به اهمیت موضوع به بررسـی ارتبـاط بـین انـواع نـاهمگونیهـای تـیم هـای کارآفرینانـه و عملکرد کسب وکارهای صنعت فناوری اطلاعات پرداخته میشود و همچنین بررسـی مـیشـود که متغیر رهبری مشارکتی چگونه در درک این رابطه به ما کمک میکند؟ مروری برمبانی نظری و پیشینه پژوهش محققان ، تیم هایی که یک کسب وکار جدید ایجاد میکنند را به صورت گروهی متشکل از دو نفر یا بیشتر تعریف میکننـد ( & ,Zhou, Vredenburgh ;٢٠٠٥ ,Chowdury ;٢٠٠٥ ,Cooney Rogoff, 2015; Blatt, 2009; Fern, Cardinal, & O´Neill, 2012; Kamm, Shuman, Seeger, & ١٩٩٠ ,Nurick) که همین مفهوم میان تیم ها و اشـخاص کـارآفرین تفـاوت ایجـاد مـیکنـد، در تیم ها دو یا چند شخص شرکت دارند کـه در همـه ی تصـمیم گیـریهـا، مسـئولیت هـا، منـافع و سـودها سـهیم هسـتند (٢٠٠٣ ,Honig &Davidsson ;٢٠١٥ ,Rogoff &Zhou, Vredenburgh, ) بنابراین ، تیم کارآفرینانه ، گروهی "بـیش از یـک نفـر" است ( ,Zhang &Gao ;٢٠٠٥ ,Cooney ٢٠١٢) کـه مهارت های مکمـل ١ داشته (٢٠٠١ ,Lechler)، با همکـاری یکـدیگر کسـب وکـاری را کـــه در آن منـــافع مـــالی دارنـــد، راه انــدازی (٢٠٠٧ ,Smith) و اداره کــــرده و ســــایر تصمیم های اســتراتژیک مربوط به کسب وکار را اتخاذ میکنند ( ,Ensley ;٢٠١٢ ,Collewaert 1 Complementary skills ٢٠٠٣,Pearce &Pearson, ) رینولدز١ (١٩٩٣) نشان داده است که ٨٠ درصد از کسب وکارهـای دارای رشـد سـریع ، توسط تـیم کارآفرینانـه راه انـدازی شـده انـد و راه انـدازی کسـب وکـار در قالــب تــیم کارآفرینانــه ، همــراه بــا نتــایج مثبــت عملکـــردی اســت (طـالبی و همکـاران ، ١٣٩٨).