چکیده:
رسالۀ مجدیه، نوشتة میرزا محمّدخان مجدالملک، جزو نخستین آثار انتقادی منثور فارسی دورۀ ناصری است. این اثر همگام با جریان بیدارسازی ادبیات مشروطه، جهت تنویر افکار و اصلاح امور، نابسامانیهای عصر را در قالب نثری استوار با زبانی انتقادی و طنزآمیز به تصویر کشیده است. منتقدان بسیاری در کنار ارزشهای تاریخی- اجتماعی این اثر، از اهمیت ادبی آن سخن گفتهاند. مصحّح کتاب، سعید نفیسی، آن را بزرگترین شاهکار نثر فارسی قرن سیزدهم نامیده است. مسئلۀ اصلی این تحقیق، جستوجوی مختصّات ادبی ممتاز این اثر و تحلیل برجستگیهای زبانی و بلاغی آن با رویکرد سبکشناسی ساختگرا بوده است. در این مقاله، به روش توصیفی- تحلیلی، ویژگیهای سبکی رسالة مجدیه در سه سطح زبانی، بلاغی و فکری مورد بررسی قرار گرفت و این نتایج به دست آمد: در سطح زبانی، غلبه با کاربرد واژگان، ترکیبات، اعلام و مقیاسهای صرفی عربی است که متن را از سادگی زبان دور کرده و انواع قابلیتهای ادبی و هنری را بر آن افزوده است. مهمترین ویژگی نحوی اثر، کاربرد افعال وصفی و وجهیت اخباری با قطعیت بالا است. در سطح ادبی، استفادۀ فراوان از صنایع بدیع لفظی مانند جناس، سجع، ازدواج، تضمینالمزدوج، ترصیع و موازنه، موجد موسیقی کلام درونی قوی در این متن و همچنین آراستگی زبانی این اثر بوده است. کاربرد فراوان صنایع بدیع معنوی نظیر تضاد، تلمیح، تناسب، تضمین و تمثیل، علاوه بر اینکه فرصت استدلال و قیاس و استشهاد را برای مؤلّف فراهم آورده، بر ادبیّت متن افزوده و در برخی مواقع آن را متمایل به نثر فنّی ساخته است. در سطح بلاغی، کاربرد کنایه و تعریض بهدلیل نقش مؤثّر آن در طنزسازی، در مقایسه با ابزارهای بلاغی دیگر، جلوۀ هنریتری دارد. در سطح فکری، انتقاد از عدم اجرای عدالت، بیکفایتی کارگزاران حکومتی، انتقاد از اوضاع اقتصادی و فسادهای حاکمیتی و ارائۀ پیشنهادهای اصلاحی/آرمانی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی، گفتمان اصلی اثر را تشکیل میدهد.
Majdieh treatise, written by Mirza Mohammad Khan Majdalmalek, is one of the first critical works of Persian prose of the Nasseri period; This work, in line with the awakening of constitutional literature, in order to enlighten the thoughts and reform the affairs, depicts the disorders of the era in the form of a stable prose, with a critical and humorous language. Many critics, along with the socio-historical values of this work, have spoken about the literary importance of this book and the book's editor, Saeed Nafisi, has called it the greatest masterpiece of Persian prose of the thirteenth century; The main problem of this research has been to search for the excellent literary coordinates of this work and to analyze its linguistic and rhetorical prominences with a constructivist stylistic approach; In this article, the stylistic features of Majdieh's treatise were examined at three levels: linguistic, rhetorical and intellectual by descriptive-analytical method, and the following results were obtained: At the linguistic level, mastery is the use of Arabic words, combinations, pronouns, and morphological scales that take the text away from the simplicity of the language and add a variety of literary and artistic capabilities to it; The most important syntactic features of the work are the use of descriptive verbs, and the high-certainty predictive aspect. At the literary level, there is the extensive use of novel word industries such as: pun, rhyme, marriage, guarantee of marriage, arrangement and balance of a strong inner verbal music in this text as well as the linguistic arrangement of this work; Extensive use of novel spiritual industries such as contradiction, allusion, appropriateness, guarantee and allegory, in addition to providing the author with the opportunity for reasoning, analogy and affidavit, it has added to the literature of the text and in some cases, it has tended it to technical prose; At the rhetorical level, the use of irony and elaboration- due to its effective role in humor- is more artistic compared to other rhetorical tools. At the intellectual level, criticism of the lack of justice, incompetence of government officials, criticism of the economic situation and governmental corruptions and the presentation of reform /ideal proposals in various political and social dimensions constitute the main discourse of the work.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، به روش توصيفي- تحليلي، ويژگيهاي سبکي رسالۀ مجديه در سه سطح زباني، بلاغي و فکري مورد بررسي قرار گرفت و اين نتايج به دست آمد: در سطح زباني، غلبه با کاربرد واژگان ، ترکيبات ، اعلام و مقياس هاي صرفي عربي است که متن را از سادگي زبان دور کرده و انواع قابليت هاي ادبي و هنري را بر آن افزوده است .
مسئلۀ اصلي اين تحقيق ، بررسي سبک شناسانۀ رسالۀ مجديه با رويکرد سبک شناسي ساخت گرا، براي برجسته تر کردن نقش و سهم ادبيات و بيان هنري در آگاهيبخشي و بيدارسازي ملت ايران در عصر قاجار و آشنا ساختن آنان با موانع پيش روي رفاه و تجدد بوده است .
نويسندة رسالۀ مجديه ٢١٦ بار از وجه وصفي استفاده کرده است که درصد بالايي از جملات را به خود اختصاص ميدهد: - «در ايران اين رسم متروک شده و به جاي آن آتش ها از ظلم و بدعت روشن است » (١).
فراواني صنايع بديع لفظي آرايه هاي ادبي حاصل از تکرار، نظير تکرار واژگان ، واج آرايي، انواع جناس ، قلب ، اشتقاق ، سجع و نظاير آن در متن رسالۀ مجديه بسيار ديده ميشود و يکي از مختصات سبکي مهم نويسندة اين اثر در سطح ادبي به شمار ميآيد.
تحليل فراواني صورت هاي خيالي در متن رسالۀ مجديه ، بيانگر فزوني کنايه نسبت به ساير ابزارهاي بلاغي در اين سطح است .