چکیده:
مقاله حاضر به بررسی نقش مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی در میان شهروندان میپردازد.
براساس نقش مدیریت شهری در ایجاد و توزیع امکانات و نهاده ها، ایجاد انگیزه در شهروندان و تسهیل
فعالیت های کارآفرینانه ، طراحی یک مدل به منظور نمایش ارتباط فعالیت های کارآفرینی و خدمات شهری
و معرفی مولفه ها و عوامل موثر در توسعه این راهبرد در دستور کار قرار گرفت . برای تدوین این مدل ، ابتدا
بر مزایای کارآفرینی و ضرورت توجه مدیریت شهری به نقش آفرینی در آن پرداخته شده و پیشینه
تحقیقات کارآفرینی بررسی می شود تا عوامل تاثیرگذار بر گسترش کارآفرینی شناخته شوند. این عوامل
تاثیرگذار در سه بخش محیطی (بازار، صنعت ) و فردی (ویژگی های شخصیتی ، انگیزه ، ویژگی های
جمعیت شناختی ) وکلان (اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ) شناسایی شده و ارتباطات مدیریت شهری
با این مولفه ها بررسی گردیده است . سپس بر پایه این نتایج به دست آمده ، الگویی عرضه می شود که
چگونگی تاثیرگذاری مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
کارآفريني موجب تحول در سرمايه هاي اقتصادي، اجتماعي جامعه مي شود و با روش سازي شيوه زندگي و نحوه استفاده از فرصتها و کسب و کار و فعاليتهاي جديد اقتصادي را بوجود مي آورد که همه اين امور در بستر مديريت شهري منعطف و راهبردي ميسر خواهد بود.
پيشينه پژوهش به صورت خلاصه در جدول زير آمده است : جدول ١: پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) نويسندگان عنوان مقاله خلاصه سال مديريت شهري ميتواند با فراهم آوردن فضاي مناسب براي توليد و اشتغال و زمينه هاي رقابت اقتصادي بين رونق کارآفريني شهري به توليدکنندگان و ارايه کنندگان کالا و واسطه ارتقاء سرمايه خدمات با توجه به نياز اي شهر و تقي زاده فرهمند، ساناز اجتماعي با تاکيد بر 1400 شهروندان و همچنين بالا بردن سرمايه نقش مديريت شهري اجتماعي و سطح ارتباطات اجتماعي در شهر، سهم موثري در فرآيند کارآفريني و رونق امر کسب وکار در جوامع ايفا نمايد.
31 شکل ١: مدل پيشنهادي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش نشان دهنده اهميت استفاده از رويکرد کارآفرينانه براي رشد و توسعه فعاليت ها در حوزه مديريت شهري است .
براين اساس و با توجه به بررسيهاي انجام شده نقش مديريت شهري به عنوان واسطه اي براي جمع آوري منابع و شکل دهنده کارآفريني از مسير کمک به ايجاد و توسعه کسب و کارهاي کوچک و بزرگ ، تلاش در جهت افزايش سرمايه هاي انساني، مالي و محيطي مورد تاکيد قرار گيرد.