چکیده:
در جهان متغیر امروز، ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ایجاد زمینه جهت اداره الکترونیکی شهرهای
کشورمان و بهره گیری از این امکان جدید برای ساماندهی امورشهری ، با توجه به حساسیت ، تنوع و حجم
بالای کاری مدیریت شهری و در راس آن شهرداری ها، بر کسی پوشیده نیست . اهمیت الکترونیکی کردن
امور زمانی آشکارتر می شود که بدانیم در حال حاضر، براساس استدلال بسیاری از پزوهشگران و
اندیشمندان این حوزه ، روش های سنتی شهرداری ها جهت انجام وظایف و فرآیندهای تعریف شده ، در
بسیاری از مواردپاسخگوی نیاز ارباب رجوع نیست . براین اساس ، ضرورت استفاده از استفاده از روش های
جدید با تکیه بر حوزه فناوری اطلاعات مانند شهرداری الکترونیک با برخورداری از مزایایی چون کاهش
هزینه زمانی شهروندان ، توزیع عادلانه تر امکانات ، کاهش آلودگی محیط زیست ، افزایش ظرفیت های
شغلی، عرضه بهتر خدمات ، بهبود مدیریت پایدار شهری از ویژگی های اجتماعی شهرداری را در پی دارد،
می تواند زمینه ساز بهبود شرایط و افزایش اثربخشی در حوزه عملکردی مدیریت شهری در شهرهای
کوچک و کلان به وجود آورد. براین اساس ، پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با دیدی
کاربردی به بررسی وضعیت موجود با عنوان نمونه پژوهش شهرداری الکترونیک در شهربندرلنگه پرداخته
است . نتایج نشان می دهد که در کنار برخی اقدامات موثریکه در زمینه شهرداری الکترونیک در این شهر
انجام شده است ، همچنان برخی از مشکلات نیز مانند عدم آشنایی کارمندان (کاربران ) با فعالیت های
الکترونیک در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری، عدم وجود زیرساخت های الکترونیک ، عدم آشنایی
ارباب رجوع با درخواست های الکترونیک ، دشواری تعریف فرآیندها در بستر الکترونیک و لزوم ارتباط و
اشتراک نرم افزارهای مربوط و. . . وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
Electronic Government 36 شهرداري الکترونيک :١ شهرداري الکترونيک ، سازماني است که با بهره گيري از فناوري اطلاعات ، خدمات خود را در حوزه وظايف شهرداري به صورت سريع ، قابل دسترس و امن به شهروندان ارائه ميکند.
بـه همـين دليـل در کليـه فعاليتهايي که در ايـن راسـتا صـورت گيـرد، بايـد راهکارهاي زير نيز در نظر گرفته شود؛ ــ ساده سازي نحوه ارائه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آنها ــ تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري، جايگزين بوروکراسي اداري شود ــ بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نيازهاي آنها ــ ساده سازي فراينـدهاي کسـب وکـار مؤسسـات ، کـاهش هزينـه هـا از طريـق يک پارچـه سـازي و حـذف سيستم هاي زايد ــ افزايش ميزان خلاقيـت از طريـق بـه کـارگيري روش هـاي نـوين مـديريتي و شـهروندمداري (بمانيـان ، رضايي فر، ١٣٨٨) نتايج : شهرداري الکترونيکي ، ضمن نزديکي به آرمان بلنـد توسعه پايدار، مي توانـد بـه ايجـاد بانک هاي اطلاعـاتي متمرکز و يکپارچه الکترونيکـي بـه صـورت شـبانه روزي، تسهيل در هماهنگي بخشهاي مختلف شهرداري ، کاهش فساد اداري، ارتباط تعـاملي مناسـب بـين شـهرداري و شهروندان ، امکان رفع مشکلات آنان با بيشترين سرعت و امکان پيگيري درخواست هـا و انتقـادات و يشـنهادات از سوي شهروندان ، کاهش مراجعـه حضوري و صرفه جويي زماني، توزيـع عادلانـه خـدمات شـهري بين سـطوح مختلف جامعه و بالارفتن سطح رضـايت مـردم بيانجامـد (Christopher ,٢٠٠٥) .
شهرداري الکترونيک ، سازماني است که با بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات ، خدمات خود را در حوزه وظايف شهرداري به صورت سريع ، قابل دسترس و با امنيت بالا به شهروندان ارائه مي کند.