چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مشتریمداری بر عملکرد فروشندگان بیمه عمر و زندگی شهر تهران پرداخته
است . تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی ازنظر روش از نوع توصیفی- پیمایشی است . جامعه
آماری این پژوهش ، شامل کلیه فروشندگان بیمه عمر و زندگی شهر تهران میباشد. از بین جامعه آماری
چون تعداد آنها نامشخص است بر حسب جدول مورگان ، در مواردی که جامعه آماری نامحدود است ٣٨٤
نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد که این افراد با روش تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق
جهت گردآوری داده های تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. برای اندازه گیری مشتریمداری فروشندگان از
پرسشنامه سینگ و کوشی (٢٠١٢) با ٦ آیتم استفاده شده است و در نهایت برای بعد عملکرد فروشندگان
از پرسشنامه های برمن و همکاران (١٩٨٢)، با ٦ آیتم استفاده شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با
نرم افزارهای spss26 و pls مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که در فرضیه اصلی: مشتری
مداری فروشندگان بر عملکرد فروشندگان بیمه عمر و زندگی تاثیر دارد (٠. ٧٤٠).
خلاصه ماشینی:
به همين منظور در اين پژوهش به حل اين مسئله ميپردازيم که مشتري مداري چه تاثيري بر عملکرد فروشندگان بيمه عمر و زندگي دارد؟ پيشينه هاي تحقيق زردشت و همکاران (١٣٩٩) در مقاله اي تفاوت مشتري مداري با مشتريگرايي و تأثير آنها بر نوآوري را مطالعه کرده اند.
٧٦٣١ شکل ١، مدل مفهومي پژوهش در حالت تخمين ضرايب استاندارد سازه ها براي فرضيه اصلي پژوهش مبني بر نقش مشتري مداري فروشندگان بر عملکرد فروشندگان بيمه عمر و زندگي را نشان ميدهد.
H00 H10 طبق نتايج به دست آمده در شکل هاي ١و ٢، مشتري مداري فروشندگان در سطح اطمينان ٩٩% بر عملکرد فروش بيمه عمر و زندگي تأثير معناداري دارد.
باتوجه به اينکه مشتريمداري فروشندگان بر عملکرد فروشندگان بيمه عمر و زندگي تاثير مثبت و معناداري دارد؛ لذا پيشنهاد ميشود که شرکت ها با موردتوجه قرار دادن مشتريمداري، تعريف مشخص و واضح از وظايف براي فروشندگان و با به کارگيري مهارت هاي لازم ، ميتوانند از طريق بهبود ارتباطات بلندمدت با مشتريان منجر به بهبود عملکرد شده و براي خود مزيت رقابتي ايجاد کنند.
پيشنهاد باتوجه به اينکه مشتري مداري فروشندگان بر عملکرد فروشندگان بيمه عمر و زندگي تاثير مثبت و معناداري دارد؛ لذا پيشنهاد ميشود که شرکت ها با موردتوجه قرار دادن مشتريمداري، تعريف مشخص و واضح از وظايف براي فروشندگان و با به کارگيري مهارت هاي لازم ، ميتوانند از طريق بهبود ارتباطات بلندمدت با مشتريان منجر به بهبود عملکرد شده و براي خود مزيت رقابتي ايجاد کنند.